Rysunek wzorowany na antycznym posągu legendarnego Ikara. Wraz ze swoim ojcem Dedalem młody Ikar dostał się do niewoli okrutnego króla Krety Minosa. Dedal zrobił skrzydła dla siebie i swojego syna. Uciekli, ale Ikar za bardzo zbliżył się do słońca......

Przedziwna i moim zdaniem pełna humoru bajka! Ten perski książę (Kai Kawus, około 1500 r. p.n.e.) pozwala, aby cztery silne ptaki wyniosły go na tron. Ptaki chętnie chwytają kawałki mięsa i już wznoszą tron, machając skrzydłami w powietrzu! (miniatura z XVIII w.).

W 1670 roku Włoch Francesco de Lana zaprojektował ten latający statek, wyposażony w cztery kule próżniowe. W teorii pomysł Lany był bardzo dobry, jednak zapomniał, że ciśnienie powietrza zmiażdży kule. I ci dwaj pasażerowie sterowca Włocha Francesca de Lany nie spodziewali się, że ciśnienie atmosferyczne spłaszczy puste, pozbawione powietrza kule.

13

Kiedy balony wypełnione wodorem stały się dostępne, ludzie nadal borykali się z problemem sterowalności. Bardzo dziwne „rozwiązanie” przyszło w 1835 roku od Brytyjczyka Thomasa Mackintosha: pozwolić wytresowanym ptakom sterować balonem! Ptaki (orły) pracują jak niewolnicy.

14

Wojskowe zastosowanie balonów na rozgrzane powietrze było znane już dawno temu, gdy Joseph Montgolfier drwiąco zasugerował w 1782, ze Francuzi mogliby przelecieć całą armią zawieszoną pod setkami papierowych toreb na Gibraltar, aby go odzyskać od Francuzów. Wojskowi i polityczni działacze wkrótce zaczęli dostrzegać bardziej praktyczne zastosowanie balonów do używania w trakcie wojny, zwłaszcza podczas rozpoznania. Pierwsze zanotowane użycie balonu zwanego L'Entrepremant podczas wojny było zastosowanie go przez Francuzów w bitwie pod Fleurus w 1794, co skutkowało francuskim zwycięstwem nad koalicją sił brytyjskich i austriackich. Po tym zwycięstwie, Napoleon założył bazę balonów na rozgrzane powietrze w Meudon i w Anglii gdyż były obawy nalotu, lecz to się nigdy nie wydarzyło. Napoleon przeniósł bazę do Egiptu w 1798 i wtedy sprzęt został zniszczony przez Horatio Nelson w bitwie pod Aboukir i Napoleon rozwiązał bazę w 1799. Balony były później używane w amerykańskiej wojnie domowej do rozeznania i do skierowania artylerii zapory ogniowej na przeciwnika, będąc poza zasięgiem wzrokowym artylerzystów na ziemi.

Wspaniała angielska odpowiedź na rewolucję francuską. Ten rysunek z 1798 roku przedstawia napoleońską Francję jako super balon, niosący ludzkości zbawienie i błogosławieństwo. Trzeba lupy, żeby znaleźć te wszystkie dobroduszne i ostre kpiny!

15

29 czerwca 1785 Kapitan Vincenzo Lunardi ze swoim asystentem Jerzym Biggin zaprosili  Letitia Ann Sage i pułkownika Hastings do wspólnego lotu balonem. Ze względu na przeciążenie balon nie mógł wystartować i Lunardi i Hastings odstąpili od lotu.  Balon wystartował z Biggin i panią Sage, czyniąc ją pierwszą angielską kobietą w locie balonem. Jako ciekawostka: to ta załoga była uratowana przez grupę chłopców już po lądowaniu, ze względu na „wściekłego rolnika”, którego uprawy zostały zniszczone. Balon wystartował  z St George Fields na południowym brzegu Tamizy i po locie , który trwał 90 min  wylądował w pobliżu Harrow.

Mężczyźni spełnili marzenie o lataniu, ale gdy już to nastąpiło, „kobiecie” bardzo się też to spodobało! Oto pierwsza Angielka, pani M. Letitia Sage, która wsiadła na pokład balonu 29 czerwca 1785 r. Ale trzech to za dużo?

16

Pierwszy załogowy lot balonem. Pilatre de Rozier i markiz d'Arlandes przelecieli balonem około 5 mil ((około 9 km), na wysokości 330 stóp (100 metrów) w czasie 20 minut. Balon wylądował w Butte-aux-Cailles, który jest blisko centrum współczesnego ruchu Place d'Italie w Paryżu. Było to 21 listopada 1783 r.

Nie wodór, ale gorące powietrze (widać ogień i smugę dymu!) było siłą napędową pierwszego prawdziwego balonu na ogrzane powietrze. Projektant: Etienne Montgolfier.

17

 

22

Francuz Jean-Pierre Blanchard i Amerykanin John Jeffries podróżowali z Dover, w Anglii, do Calais, Francja, w balonie gazowym, stając się pierwszymi ktorzy przekroczyli kanał La Manche. Lot trwał 2,5 godziny i możemy tu mowić o pierwszej balonowej poczcie przewiezionej balonem. Było to 7 stycznia 1785 roku.

Akwarela przedstawiająca pierwszy lot balonem przez kanał La Manche, który odbył się przy silnym zachodnim wietrze, z Dover do Calais. Spodziewano się, że występy z balonu przypominające wiosła będą mogły służyć do kontrolowania balonu.

18

 

21

 

22 października 1797 roku, francuski balonista stał się pierwszym człowiekiem w historii, który wykonał skok z balonu ze spadochronem. Co prawda André-Jacques Garnerin skrecił sobie kostkę podczas lądowania, ale wysokość ok. 900 m, gdzie się wzniósł na balonie wypełnionym wodorem i gdzie zerwał więzy z kosza, była wielkim wydarzeniem.

 

23

 

24 sierpnia 1804 r. Joseph Louis Gay-Lussac i Jean-Baptiste Biot balonem na gorace powietrze wzbili się na wysokość 7.049 metrów badając magnetyzm naziemny i temperaturę. Jako pierwsi zaczęli badać zjawiska pogodowe, odnosząc przy tym wielki sukces naukowy.

 

24

 

Francisque Arban, znany również jako Francesco Arban di Lione był francuskim balonistą. W 1849 roku był pierwszą osobą, która przekroczyła Alpy w balonie, a wyczyn nie powtórzył się do 1924 roku. Zrobił kilka lotów balonowych na długich dystansach, gdzie na na jednym z nich, dwutygodniowym locie z Rzymu został uratowany z morza przez włoskich rybakow w 1846 r.

 

25

1878 rok. Z  ogrodów Paris Trivoli  we Francji balonistka  Fanny Godard ubrana w strój marynarski, czym wywołała skandaliczne kontrowersje swojego czasu, gdyż kobiety nosiły wtedy spódnice, wykonała pierwszy profesjonalny lot.

Mniej więcej w połowie ubiegłego wieku na paryskim „Hipodromie” (niedaleko Place de Etoile) odbywały się spektakularne wzloty i loty balonem. Zasłynęła rodzina Godartów, z której wywodzi się Fanny Godart (1839-1880). W letniej bluzce!

20

W 1907 roku założono Holenderskie Stowarzyszenie Lotnicze w celu promowania lotów balonowych. To zdjęcie sprzed ok. 1912 przedstawia lot balonem w Holandii ze słynnym dowódcą balonu A.C. Nell (w środku w koszyku w kapeluszu) z pisarzem i dziennikarzem. Janem Feith. Wolność, szczęście…

19