Zanim przejdę do omawiania zasadniczego tematu jakim są przesyłki balonowe, chcę chociaż  w skrócie określić co to za statek powietrzny ten balon.


Statki powietrzne dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: aerostaty i aerodyny. Omawiany temat stanowią aerostaty, które również dzielą się na dwie zasadnicze kategorie: balony i sterowce. Ogólnie biorąc, balony, są to aerostaty bez własnego napędu silnikowego, bez możliwości sterowania, w przeciwieństwie do sterowców, które dysponują takim napędem i mogą się poruszać w dowolnym kierunku.


Z kolei balony dzielą się na klasy: balonów wolnych i balonów na uwięzi. Balony wolne swobodnie mogą unosić się w atmosferze. Zasadnicze jego elementy to powłoka, sieć obejmująca powłokę i kosz dla załogi, zawieszony na sieci, na linach nośnych i obręczy. Powłoki tych balonów wykonane są przeważnie z tkaniny bawełnianej, impregnowanej kauczukiem naturalnym lub syntetycznym. Balony, do których wypełnienia używa się niepalnego gazu – helu, mogą mieć powłoki z jedwabiu naturalnego lub nawet z tworzyw sztucznych, bardzo odpowiednich ze względu na lekkość i dużą wytrzymałość. Gazem podstawowym jest najczęściej stosowany w balonach sportowych gaz świetlny. Balony napełnione wodorem, mimo że maja tę samą pojemność, zaliczone są do wyższej kategorii.


Myślę, że dokładny opis budowy czy zasada lotu jest bez znaczenia dla chętnych zbierania poczty balonowej. Najlepiej zilustrują budowę dwa rysunki.

linki

1 - powłoka,

2 - rękaw,

3 - uzdeczka,

4 - klapa,

5 - rozrywacz,

6 - sieć,

7 - obręcz nośna kosza,

8 - kosz.

gondola

  1 - lina rozrywacza,

  2 - lina klapy,

  3 - wysokościomierz,

  4 - deska na mapę,

  5 - pokrowce balonu,

  6 - wleczka,

  7 - worki z balastem,

  8 - kosz z instrumentami,

  9 - wariometr wiatraczkowy,

10 - wariometr zwykly,

11 - barograf,

12 - lina manewrowa,

13 - obręcz nośna kosza.

 


W koszu znajduje się wyposażenie składające się z szeregu przyrządów nawigacyjnych, jak wysokościomierz, busola, wariometr, barograf, radiostacja itp.