W niniejszym artykule chciałem przedstawić wydawnictwa filatelistyczne: stemple, karty, koperty, znaczki, nalepki niezwiązane z pocztą szybowcową ale mające zastosowanie dla zawodów szybowcowych.

============================================================

Mistrzostwa Świata rozegrano na lotnisku aeroklubowym Quanto Vientos pod Madrytem. W zawodach wystartowała rekordowa liczba 58 pilotów z 19 państw. Po raz pierwszy startujących podzielono na dwie klasy; szybowce jednomiejscowe i dwumiejscowe. Regulamin dawał dowolność odnośnie pasażera w przypadku szybowców dwumiejscowych. Jeśli pilot latał samodzielnie startował w klasie jednomiejscowej jeśli z pasażerem w dwumiejscowej.

 
Polacy nie startowali, ponieważ wielu znanych pilotów szybowcowych w tym okresie zostało zweryfikowanych negatywnie (w rozumieniu ówczesnych władz) i odsuniętych od latania. Częściowo to zmienił - październik 1956 roku.
 
 
56
 
======================================================================

Lotnisko Leszno-Strzyżewice jest to cywilno-sportowe lotnisko usytuowane w miejscowości Strzyżewice w województwie wielkopolskim i częściowo na terenie Leszna, około 3 km na zachód od centrum miasta. Lotnisko należy do Aeroklubu Polskiego i jest użytkowane przez Centralną Szkołę Szybowcową Aeroklubu Polskiego oraz Aeroklub Leszczyński. Jest to jedno z największych w Europie lotnisk szybowcowych. Uroczyste otwarcie ślizgowej szkoły szybowcowej w Strzyżewicach nastąpiło 1 maja 1952 roku. Obowiązki komendanta objął w niej kpt. Zygmunt Richter. W 1954 roku rozegrano Międzynarodowe Zawody Szybowcowe. Dla organizacji tej imprezy zbudowano na lotnisku pierwsze murowane baraki przeznaczone dla kuchni i stołówki.  Do historii przeszły Międzynarodowe Zawody Szybowcowe w Lesznie w 1954 r., na których piloci latający na „Jaskółkach” zajęli siedem pierwszych miejsc. Po dwóch konkurencjach klasyfikacji indywidualnej 11 pierwszych miejsc zajmowali zawodnicy polscy.

Na zdjęciu grupa zawodników węgierskich na lotnisku w Lesznie w czasie trwania zawodów w 1954 roku. 

23

 Stempel z datą 13.6.54 – dzień otwarcia zawodów.

35

22

Trzy pierwsze polskie znaczki z motywem szybowca na tle nieba zaopatrzone datownikiem z Międzynarodowych Zawodów Szybowcowych w Lesznie w 1954 roku.

 36
 
Zawody szybowcowe z wirnikiem Warszawa z innym wzorem datownika.
 
68
 

Poniższą kopertą nawiążę do powstania Centrum Szybowcowego opisanego wyżej w jego 30-lecie. 

29

 

========================================================================

 

2. Szybowcowe Mistrzostwa Polski 04.07 – 17.07.1955
Jednomiejscowe i dwumiejscowe – Grudziądz, Lisie Kąty.
Wyniki końcowe po rezegraniu 5 konkurencji.
Jednomiejscowe:
1. Jerzy Wojnar Kraków
2. Edward Makula Katowice
3. Tadeusz Góra Bielsko Biała
Dwumiejscowe:
1. Adam Brzoza Warszawa
2. Maksymiliana Czmiel Wrocław
3. Ewa Nechay Kraków 

Z innych wyników: Stanisław Skrzydlewski z  Aeroklubu Bielsko-Bialskiego startując w 1955 r. w Szybowcowych Mistrzostwach Polski w Lisich Kątach, w kategorii szybowców dwumiejscowych (Bocian) z pasażerem (I. Kowalski), zajął 5 miejsce. W tymże roku otrzymał tytuł mistrza sportu w szybownictwie. 

24
Szybowiec Jaskółka bis Z.


Edward Makula wraz z mechanikiem napełniają zbiornik "Jaskółki bis Z" balastem wodnym. II Szybowcowe Mistrzostwa Polski rozgrywane w 1955 roku w Lisich Kątach. Były to pierwsze SMP w których dopuszczono zastosowanie balastu wodnego w startujących szybowcach.

 

25

 

26-

======================================================================
 

Na kasowniku okolicznościowym nr 60118 VI Szybowcowych Mistrzostw Polski przedstawiono jednomiejscowy szybowiec „Jaskółka L”, wysokowyczynowy i rekordowy, którego konstrukcja stanowi rozwinięcie poprzednich wersji szybowca „Jaskółka”. Zbudowano cztery egzemplarze szybowca tego typu. Dane techniczne: rozpiętość skrzydeł 16 m, długość szybowca 6,8 m.

1960 rok 14-28 sierpnia VI Szybowcowe Mistrzostwa Polski, bez klasy – Leszno. Została zaliczona tylko jedna konkurencja i praktycznie zawody nie zostały rozegrane z powodu złej pogody, a między innymi VII miejsce – Zbigniew Kirakowski z Aeroklubu Gliwickiego zajął w tej jedynej zaliczonej konkurencji.

28

Pocztówka wydana na okoliczność VI Szybowcowych Mistrzostw Polski w 1960 roku w Lesznie. Na zdjęciu Szybowiec Jaskółka bis Z, SP-1520 w locie.

37

 38

 

=========================================================================

1961 – 14-28 czerwca VII Szybowcowe Mistrzostwa Polski – Leszno.

32

33

34

 ====================================================================

 

Argentyńska poczta wydała dwa znaczki pocztowe w hołdzie lotowi bez silnika na dzień przed rozpoczęciem „IX Mistrzostw Świata w Lotach Modeli”. Znaczek 5,60 $ pokazuje Skylark 3, który pozwolił „Rolfowi” Hossingerowi zdobyć mistrzostwo świata 1960 w Kolonii w Niemczech. Znaczek za 11 USD pokazuje argentyński szybowiec Super Albatros AB-1. 

16 17


Mistrzostwa Świata w Lotach Szybowcowych 1963 odbyły się w dniach 10–24 luty w mieście Junín w Argentynie. Wykorzystano udogodnienia terenu przy klubie szybowców Junín, który znajduje się obok parku przyrody Laguna de Gómez.

Była to IX edycja World Sailing Flight Championship, pierwsza, która odbyła się poza Europą i jak dotąd jedyna w Ameryce Południowej.

Udział wzięły 23 kraje reprezentowane przez 63 pilotów z 23 różnymi markami szybowców. Podobnie jak w dwóch poprzednich mistrzostwach, odbywających się w Niemczech i Polsce, startowali w klasach „Otwartej” i „Standard”.

Niemiecki Heinz Huth zdobył pierwsze miejsce w klasie Standard szybowcem Alexander Schleicher Ka 6, natomiast Edward Makula z Polski zajął pierwsze miejsce w klasie Otwartej z SZD-19 Zefir 2. W tym turnieju Heinz Huth uzyskał wyróżnienie bycia pierwszym pilotem, który dwukrotnie zdobył tytuł mistrza. 

1963 - Argentyna - IX Mistrzostwa Świata w Lotach Szybowcowych 

18 

Osiemnaście narodów, z dwudziestoma pięcioma pilotami, było reprezentowanych w klasie otwartej, a dwadzieścia trzy narody, z trzydziestoma ośmioma pilotami, w klasie standardowej.


Polak  Edward Makula z szybowcem SZD 19-2A „Zefir 2A” w klasie otwartej i niemiecki Heinz Huth z szybowcem Schleicher „Ka-6CR” w klasie standardowej zostali koronowani na Mistrzów Świata.
Latający Heinz Huth konsekwentnie zdobył wyróżnienie jako pierwszy pilot, który dwa razy z rzędu zdobył tytuł mistrza. 

Niektórzy zawodnicy osiągnęli: 

Najszybszy lot: Zostało to osiągnięte w piątym teście na trójkątnym obwodzie o długości 322 km (LDG-Carlos Casares-Pazos Kanki-LDG) w dniu 02/19/1963, zostało przeprowadzone przez polskiego pilota Jerzego Popiela na pokładzie SZD 19-2A „Zefir” 2A ”, przy średniej prędkości 95 355 km / h. Tym lotem udało mu się potwierdzić rekord polskiego trójkąta narodowego wynoszący 300 km.


Najdłuższy lot: Wykonał go polski Edward Makula w szóstym teście (Free Distance) 02/20/1963, wylądował w miejscowości El Nochero, niedaleko Santa Margarita (Santa Fe), granicząc z granicami Santiago del Estero i Chaco; przejazd w odległości 716 km.

Najkrótsza przebyta odległość:
Chilijski pilot Alejo Williamson w teście na wolnym dystansie przebył tylko 28 km i wylądował w pobliżu Fortín Tiburcio (Bs. As.).

Najwyższa osiągnięta wysokość:
Ten osiągnięty przez Finna Haralda Tandefelt 02/16/1963 podczas opracowywania czwartego testu (LDG-Parchment-Estancia San Alberto (Sta. Isabel-S. Fe) -LDG), na pokładzie PIK 16C „Vasama” , latanie w chmurach osiągnęło 7500 metrów.

Najobszerniejszy obwód trójkątny:
Został wykonany 02/19/1963, trójkąta o długości 322,7 km (LDG-Carlos Casares-Pazos Kanki-LDG)

Polscy zawodnicy startowali:

Edward Makula klasa: otwarta szybowiec: Zefir 2 nr startowy 47 nr rejestracyjny: SP-2371
Jerzy Popiel klasa: otwarta szybowiec: Zefir 2 nr startowy 49 nr rejestracyjny SP-2372
Józef Pieczewski klasa: standard szybowiec: Foka 4 nr startowy 68 nr rejestracyjny: SP-2363

 

=========================================================================

 

1968.05.29 do obiegu pocztowego weszła seria znaczków poprzedzajacych XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Lesznie.
Na znaczkach przedstawiono szybowce:
* 1699 - Zefir,
* 1700 - Bocian,
* 1701 - Jaskółka,
* 1702 - Mucha,
* 1703 - Foka,
* 1704 - Pirat.
Ilość kopert FDC: 2 (Warszawa 1)


W obiegu do 1994.12.31. Projektantem zarówno znaczków jak i stempli okolicznościowych jako zapowiedź zawodów, jak również lotniczych plakatów dla lotu był J. Jaworowski.
Stemple wedlug katalogu Andrzeja Myślickiego:


* datownik numer 68097 Warszawa 1 29.V.68 fi 36 mm dla FDC XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata
* datownik mechaniczny z wymienianą datą numer 68421 Leszno 9-23.VI.68 wymiary 31 x 29 mmm XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata Leszno 9-23.VI.1968


nie miały zastosowania dla poczty szybowcowej, która w czasie tych zawodów się odbyła. Dla poczty szybowcowej był zastosowany inny stempel, który wraz z opisem tej poczty jest pokazany w artykule „Szybowcowa lata 60”

 

19

20

21

Na zdjęciu szybowiec Foka 5 w locie.

39

40

 

=====================================================================

 

49

 

50

51

 

52

 

53

 

54

 

55

 =======================================================================

 

Szybowcowe Mistrzostwa Polski – Leszno, 24.05 – 08.06.1980
kl. Std (rozegrano konkurencji: 4)
1. Henryk Toboła (Piotrków)   
2. Franciszek Kępka (Bielsko Biała)   
3. Stanisław Witek (Wrocław)

 

27

 

========================================================================

 

MIĘDZYNARODOWE ZAWODY SZYBOWCOWE RADAWIEC DUŻY 1986.08.04

 

57

===================================================================

 

2 MISTRZOSTWA ŚWIATA W AKROBACJI SZYBOWCOWEJ Bielsko Biała, Polska, 1 - 15.08.1987 r.
W mistrzostwach wystartowało 32 zawodników z 7 państw.

Rozegrano sześć wiązanek konkursowych;
1) program znany (wiązanka pierwsza i czwarta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 4845,2 pkt.
2) program nieznany (wiązanka trzecia i szósta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 3641,0 pkt.
3) program dowolny (wiązanka druga i piąta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 7774,0 pkt.

 

1

2

13

14

15 

Wydane zostały dwie kartki związane z mistrzostwami oraz stempel  „1987.08.02. Bielsko Biała 1: Mistrzostwa Świata w akrobacji szybowcowej Worldgac '87”. Według katalogu Andrzeja Myślickiego nr 87159 datownik ręczny, jednodniowy o wymiarach 43 x 43 mm 

 

3

4 

Dzięki uprzejmości Pana Krzysztofa Cieslawskiego otrzymałem kilka zdjęć z tych mistrzostw.

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

=======================================================================

Znaczek z 1989 roku Austria - Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Wiener Neustadt - Mistrzostwa Świata w Spadochroniarstwie Szybowcowym w Damüls.

Od około 1925 roku szybownictwo w Austrii szybko się rozwija. W 1929 roku na Spitzerbergu powstało centrum szybowcowe, a w Zell am See powstało centrum szybowcowe w Alpach. Pierwsze mistrzostwa świata zostały zaklasyfikowane jako mistrzostwa świata odbyły się w 1937 roku na Wasserkuppe z udziałem 31 uczestników. XXI Szybowcowe Mistrzostwa Świata 1989 w Wiener Neustadt miały szczególną symboliczną innowację. Po raz pierwszy zawody mogły odbywać się ponad granicami, po tym jak ówczesny sekretarz generalny Partii Komunistycznej, Janos Kadar, zgodził się na otwarcie przestrzeni powietrznej dla lotów konkursowych w ramach Mistrzostw Świata. Druga impreza Mistrzostw Świata w 1989 roku była dedykowana, gdyż spadochroniarstwo jako nowoczesna kombinacja sportowa rozwinęło się z pomocy ofiarom katastrof w zimowych górach wysokich. Drugie Mistrzostwa Świata w tej dyscyplinie sportu odbyły się w dniach 1 - 8 kwietnia 1989 roku w Damüls, Vorarlberg.

Wystartowało 108 pilotów z 26 państw. Po raz pierwszy mistrzostwa szybowcowe rozegrane na terenie dwóch państw. Tytularnie organizatorem byli Austriacy, otwarta przestrzeń powietrzna Węgier pozwalała na wyznaczanie konkurencji czy swobodne przeloty nad terytorium obu państw. Dzięki wcześniejszej umowie Austrii i Węgier zezwolono na swobodny przejazd przez granice ekip naziemnych po szybowce lądujące w terenie. Dziś rzecz normalna, jesteśmy w strefie Schengen, wtedy wymagało to szczególnych ustaleń na wyższych szczeblach.

Ciekawostka – lotnisko na którym rozegrano mistrzostwa obecnie jest największym naturalnym lotniskiem trawiastym w Europie o powierzchni ponad 5 km2 (wymiary po około 2,2 na 2,2 km)

Wyniki końcowe - klasa standard, Polacy:

10. Janusz Trzeciak ASW 24 wynik - 7683

12. Franciszek Kępka ASW 24 wynik – 7389

Wyniki końcowe - klasa 15 metrowa, Polacy:

12. Janusz Centka DG 600 wynik - 7789

24. Stanisław Zientek DG 600 wynik - 6502

 

67

 

=======================================================================

 

47

 

48

 

===================================================================

 

 IX SZYBOWCOWE MISTRZOSTWA EUROPY 1998
 

30

 

Wyniki końcowe - klasa standard – Polska (miejsce, maszyna, wynik).
5  Paweł FRĄCKOWIAK   Polska    LS 8    8328.0000
18  Zbigniew NIERADKA  Polska    SZD 55  7738.0000
26  Dariusz ZAWIRSKI   Polska    SZD 55  6966.0000


Wyniki końcowe - klasa 15 metrowa - Polska (miejsce, maszyna, wynik).
4  Mariusz POŹNIAK    Polska   ASW 27    8584.0000
7  Sebastian KAWA   Polska       ASW 27    8496.0000
10  Stanisław WUJCZAK   Polska    ASW 27     8242.0000


Wyniki końcowe - klasa otwarta - Polska (miejsce, maszyna, wynik).
3  Janusz CENTKA  Polska    ASW 22BL    8799.0000
8  Tomasz RUBAJ    Polska    ASH 25    8061.0000

 

31

 

====================================================================

 

41

 

42

 

43

 

44

 

45

 

46

 

========================================================================

 

2 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Klasie Światowej - Leszno1999. Z okazji tej imprezy zostały wydane kartki pocztowe i stempel okolicznościowy.

 

58

 

59

 

60

 

61

 

62

 

63

64

 

65

 

66