Wikipedia tak to określa - Modelarstwo szybowcowe - dziedzina modelarstwa, w której do latania używa się modeli bez napędu. Lot odbywa się na zasadzie ślizgu. Modele szybowców wykorzystują prądy konwekcyjne w atmosferze do unoszenia się. Nie wymagają one napędu, co zmniejsza zużycie energii i pozwala na kilkugodzinne (w dogodnych warunkach) latanie. Co roku odbywają się mistrzostwa Polski i świata w modelarstwie szybowcowym. Zależnie od kategorii są to zawody szybowców termicznych, czyli latających na prądach konwekcyjnych, szybowców do latania na zboczu (szybkich i ciężkich), modeli wolnolatających.

Zazwyczaj w klasie modelarstwa liczą się  wyczyny sportowe w następującej kolejności:
— mistrzostwa świata,
— rekordy świata,
— mistrzostwa Europy,
— rekordy Europy,
— zawody międzynarodowe,
— mistrzostwa krajowe,
— rekordy Polski,
— inne wyczyny sportowe.

Zasadnicze skale, w których wykonuje się modele lotnicze klasy F4 I A-D.
Kategoria F4 I A — modele w skali 1:24 i 1:32
Kategoria F4 IB — modele w skali 1:48 i 1:50
Kategoria F4 I C — modele w skali 1:72
Kategoria F4 I D — modele w skali 1:100 i 1:144

Chcę w tym artykule umieścić walory, które przedstawiają modelarstwo lotnicze, gdzie również i za granicami kraju Polacy odnoszą sukcesy w konkurencjach modelarskich. Innymi słowy to jest piękny sport aby ocalić prawdziwe marzenia i odwieczne pragnienie człowieka by swobodnie wzbić się w powietrze.

 

17

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 

"Modelarz" z 1959 roku tak opisuje VII MIĘDZYNARODOWE ZAWODY MODELI LATAJĄCYCH LESZNO 1959

 

12

 

13

 

14

 

15

 

27

 

28

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

25-29.V111.1965 Upt. Żary stosował  datownik „Aeroklub Ziemi Lubuskiej XXX Mistrzostwa Polski Modeli Latających". W czasie XXX Mistrzostw Polski Modeli Latających w Żarach koło Żagania mistrzem Polski juniorów w kategorii modeli z napędem gumowym został Janusz Strokoń, a wicemistrzostwo Polski juniorów w kategorii modeli silnikowych zdobył Waldemar Kochmański (obaj reprezentujący Aeroklub Mielecki).

 

16

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Centralne Zawody Modeli swobodnie Latających LOK odbyły się w Radzyniu Podlaskim w dniach 28-29.05. 1975 roku. Miasto miało doskonałe warunki na organizowanie tego rodzaju zawodow. Do startów służyła równinna polana znajdująca się w pobliżu Radzynia.


Na zawody zgłosiło się 56 zawodników z 71 modelami:
w klasie F1A1 – 20 modeli
w klasie F1A – 24 modele
w klasie F1C1 – 10 modeli
w klasie F1C – 8 modeli
w klasie F1B1 – 5 modeli
w klasie F1B – 4 modele


Stworzono kilka grup komisarzy, którzy obliczali loty poszczególnych modeli, a komisji sędziowskiej przewodniczył Kazimierz Stachniuk z Aeroklubu Lubelskiego.


W czasie zawodów była zorganizowana wystawa filatelistyczna, na ktorej przygotowano specjalne koperty z motywami modelarskimi oraz okolicznościowy datownik. Wywieszono na ulicach liczne transparenty i afisze mówiące o odbywających się zawodach.

 

1

 ---------------------------------------------------------------------------------------

 

Mistrzostwa Polski Modeli Latajacych na uwięzi, 25.06.1978 rok. Olsztyn

 

19

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

BRĄZOWY MEDAL MODELARZY POLSKICH W MISTRZOSTWACH ŚWIATA MODELI SWOBODNIE LATAJĄCYCH


W Jugosławii w miejscowości Livno zostały rozegrane w dniach 11—18 sierpnia 1985 roku kolejne  mistrzostwa świata modeli swobodnie latających. W mistrzostwach startowała rekordowa ilość 251 zawodników z 36 państw. Brała udział także ekipa polskich modelarzy, która wywalczyła w klasie modeli szybowców F1A trzecie miejsce zespołowo.

 

2

 

Poniżej podaję miejsca naszych zawodników i wyniki drużynowe państw.
 
Klasa F1A (startowało 94 zawodników z 32 państw)
 
20. S. Jurczeniak, Polska
24. W. Mroczek, Polska
25. Cz. Ziober, Polska

Wyniki zespołowe: 1. Chiny, 2. KRLD, 3. Polska, 4. Francja 5. CSRS, 6. ZSRR, 7. RFN, 8. Bułgaria, 9. Holandia, 10. Kanada.

Klasa PIC (startowało 72 zawodników z 28 państw)

8. P. Płachetka, Polska
32. J. Ochman, Polska
60. R. Czerwiński, Polska

Wyniki zespołowe: 1. Węgry, 2. KRLD, 3. U8A, 4. CSRS, 5. ZSRR, 6. Jugosławia, 7. Chiny, 8. Bułgaria, 9. Francja, 10. Kuba, 13. Polska.

Klasa F1B (startowało 58 zawodników z 28 państw)
41. K. Rotycki, Polska
49. A. Poczobut, Polska
54. E. Cofalik, Polska

Wyniki zespołowo: 1. ZSRR, 2. Chiny, 3. KRLD, 4. Holandia, 5. Izrael,6. RFN, 7. Węgry, 8. Argentyna, 9. Dania, 10. Włochy, 11. Polska.

 

3

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Międzynarodowy Komitet ds. Modelarstwa Lotniczego wyznaczył jako siedzibę tych mistrzostw Río Tercero – miasto w Argentynie leżące w prowincji Córdoba, w dniach 22-29 maja 1989 roku.


Sukces jaki odnieśli modelarze Aeroklubu PRL w Mistrzostwach Świata Modeli Swobodnie Latajacych należy uznać za największy sukces w historii polskiego modelarstwa lotniczego. Wyjazd ekipy nie był łatwy do zrealizowania. Najważniejszą, a zarazem najtrudniejszą barierą do pokonania było zdobycie środków finansowych Z pomocą przyszedł Komitet do Spraw Młodzieży i Kulury Fizycznej, który pokrył wysokie koszty zakupu biletów lotniczych oraz część kosztów pokryte zostały ze środków uzyskanych za organizację Mistrzostw Świata Juniorów zorganizowanych w 1988 roku w Polsce.

 

4 5

 

6


W skład ekipy weszli w klasie F1A: Roman Gołubowski, Stefan Jurczeniak, Czesław Ziober; klasa F1B: Krzysztof Różycki. Krzysztof Łumiewski, Eugeniusz Cofalik: w klasie F1C: Roman Czerwiński, Piotr Plachetka. Jan Ochman. Przy ustalaniu składu ekipy zawodniczej wzięte były pod uwagę dotychczasowe wyniki sportowe uzyskane w zgrupowaniach kadry i zawodach międzynarodowych. Bilans występu – złoty, srebrny i brązowy. W klasyfikacji generalnej drugie miejsce.

 

7

 

8

 

9

 ------------------------------------------------------------------------------------

 

Mistrzostwa Świata Modeli Szybowców klasy F1E, 19-24.09.1989 rok. Nowy Targ

 

20

 

21

 

22

 

23

 

24

 

25

 

26

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Od 21 do 26 września 2001 roku w Nowym Targu i okolicach odbywały się imprezy w ramach VII Mistrzostw Świata Modeli Szybowców Sterowanych Mechanicznie w kategorii F1E. Loty konkursowe odbyły się w niedzielę mimo niesprzyjającej pogody. W poniedziałek wieczorem w restauracji ,Steskal" odbyła się uroczystość dekoracji zwycięzców i zakończenie mistrzostw świata. W kategorii seniorów zwyciężył Szwajcar Andreas Tschanz, zdobywając łącznie 4818,38 punktów. Drugie miejsce zajął Niemiec Herbert Schmidt z 4805,15 punktami, a trzecie Fritz Mang z Austrii z 4746,32 punktami. Najlepszy Polak - Bogusław Kudas zajął w tej kategorii 23 miejsce z 4056,47 punktami.

Natomiast w kategorii juniorów bezapelacyjnie najlepszy okazał się nasz reprezentant Łukasz Morgała zdobywając łącznie 4873,29 punktów. Drugie miejsce zajęła Słowaczka Michaela Noskova z 4476,62 punktami, a trzecie - Sebastian Ionita z dorobkiem 4476,62 punktów.

W zawodach drużynowych seniorów zwyciężył zespół Niemiec przed Słowacją i Rumunią. Juniorzy drużynowo: pierwsze miejsce Rumunia, drugie Polska i trzecie Niemcy. Umiejętności zawodników oceniało jury w składzie: Pierre Chaussebourg, Mihail Zanciu i Dorota Włodarczyk.

 

10

 

11

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

18