Lubelska Wytwórnia Samolotów powstała w lutym 1936 roku po upaństwowieniu przeżywających kłopoty finansowe Zakładów Mechanicznych E. Plage & T. Laśkiewicz w Lublinie. W 1936 roku ukończono produkcję 50 egzemplarzy samolotów towarzyszących Lublin R–XIII F. Następnie rozpoczęto budowę bombowców LWS–4 „Żubr” i licencyjnych samolotów łącznikowo-obserwacyjnych RWD–14 „Czapla”. W 1939 roku trwała produkcja nowoczesnych płatowców LWS–3 „Mewa”, którą przerwało zbombardowanie zakładów przez lotnictwo niemieckie 2 września 1939 roku. Po zakończeniu wojny Lubelska Wytwórnia Samolotów nie została reaktywowana.


Podlaska Wytwórnia Samolotów powstała w Białej Podlaskiej 27 listopada 1923 r. W 1924 roku przy PWS zostało założone lotnisko. W latach 1931-1939 PWS wyprodukowała ponad 1500 samolotów różnego typu oraz kilkadziesiąt szybowców. Prace przerwało bombardowanie niemieckiej Luftwaffe 4 września 1939 r., kiedy zniszczeniu uległo ok. 70% fabryki. Dzieła zniszczenia dopełniła Armia Czerwona, grabiąc mienie fabryki po wkroczeniu na teren miasta 25 września 1939 r. Od 1976 r. lotnisko wojskowe, zamknięte w 2003 r. Na lotnisku funkcjonował 61 Lotniczy Pułk Szkolno-Bojowy i 3 Ośrodek Szkolenia Lotniczego w Białej Podlaskiej. W budynku portu lotniczego Sala Tradycji Bialskopodlaskiego Oddziału Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej.


Tradycja zakładu „Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” sięgają czasów przed II wojną światową, gdy w Lublinie i Białej Podlaskiej działały wytwórnie samolotów. Po wojnie władze PRL podjęły decyzję o odbudowie istniejącego pod Lublinem lotniska i o budowie tam państwowego przedsiębiorstwa produkcji sprzętu lotniczego, nazwanego: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku (WSK-Świdnik), w 1957 przemianowanego na WSK „PZL-Świdnik”, w nawiązaniu do tradycji przedwojennych.


W 1989 r. dyrekcja WSK PZL-Świdnik, szukając sposobów na przetrwanie głębokiego kryzysu w polskim przemyśle lotniczym spowodowanym przemianami ustrojowymi i utratą dotychczasowych rynków zbytu, zwróciła uwagę na produkcję motolotni. Również i podjęto przez zakłady PZL w Świdniku produkcję seryjną szybowca, gdzie wyprodukowano 41 egzemplarze szybowca. Szybowce były eksportowane do Egiptu, Nowej Zelandii, Belgii, Kanady, Portugalii oraz Niemiec.


PZL-Świdnik to jedyny polski wytwórca śmigłowców, posiadający pełne możliwości w zakresie rozwoju, produkcji i wsparcia swoich produktów w kraju.


Produkcję sprzętu latającego na Lubelszczyźnie chcę przedstawić w takich artykułach:


- Wytwórnia samolotów Lublin
- Wytwórnia samolotów Biała Podlaska
- Wytwórnia sprzętu latającego Świdnik