W ostatni lot w dniu kapitulacji twierdzy wystartowały z lotniska w Buszkowiczkach dwa samoloty pilotowane przez: Lt. Rudolfa Stangera z obserwatorem Rtm. Georgiem Edler von Lehmanne; Fwb. Roberta Meltschera z obserwatorem Lt. Ferdinandem Junkerem.

Pierwszy samolot wylądował w Brzesku. Przewiózł przesyłki zebrane w okresie 17 – 20 marca.

Drugi samolot (nazywany lotem 14 – tym) został zestrzelony przez Rosjan.

Start balonu obserwacyjnego w Twierdzy Przemyśl.

 

 

W okresie od 20 stycznia do 20 marca 1915 roku wypuszczono z Przemyśla 10 balonów. Były one sporządzone z białego pakowego papieru, po zewnętrznej stronie dla uszczelnienia lakierowane pokostem i napełnione wodorem. Wykonano je w I Dywizjonie Hptm. Nimmerrichtera za namową Oblt. Schlegela ze sztabu artylerii. Ich objętość dochodziła do 7 m3. Zakładano, że balony mają przelecieć około 100- 150 km w czasie około 5 – 6 godzin przy dobrym wietrze. By zrównoważyć występującą w czasie lotu utratę gazu skonstruowano automatyczny system zrzucania balastu poprzez wysypywanie się piasku z worka przez odpowiednio dobrany otwór. Każdy z balonów przetransportował około 500 „kart przemyskiej poczty balonowej” o wadze 2 kg. Balony otrzymały nadruki z nazwiskami wielkich wodzów austriackich. Oprócz kart oficjalnych Oddział Balonowy nr 1 dołożył pewną liczbę kart prywatnych w różnych kolorach. Były one opieczętowane stemplem „Fliegerpost- Przemyśl/1915” i miały odręcznie wpisaną wizę cenzury. Do każdej paczki dołączone było pismo dowództwa twierdzy, w którym zwracało się ono do uczciwego znalazcy we wszystkich językach Monarchii o oddanie balonu w najbliższym urzędzie, za nagrodą w wysokości 10 koron. Ponad połowa poczty wysłanej balonami dotarła do adresatów. Przesyłka balonowa ze stycznia 1915 roku.  

 

clip 14   clip 15

 

Jeden z balonów wylądował w miejscowości Turia – Remete w Węgierskich Karpatach – dziś miejscowość ta to Turie – Remety i znajduje się na Ukrainie, niedaleko (30 km) Użgorodu. Przesyłki przekazano poczcie polowej nr 47 w dniu 19 marca 1915 roku.


Na przesyłkach z drugiego balonu są stemple pocztowe z miejscowości Lemes z 18.05.1915 roku (Lemes/A/915 MAJ 18) – dziś miejscowość ta nazywa się Lemeszany i leży na Słowacji niedaleko Koszyc. Przesyłki z kolejnego balonu mają kasownik z miejscowości Margitfalva z 20.06.1915 r. (MALGITFALVA/N/915 JUN 20) – dziś miejscowość ta Margeczany leżąca także niedaleko Koszyc. Kilka balonów zaginęło. Dwa balony wpadły w ręce Rosjan zaraz po starcie.
 
W dniu 19 marca wypuszczono z Przemyśla cztery załogowe balony z korespondencją:


- balon „Przemyśl” - pojemność 1000 m3- pilotowany przez Hpt. Grebenza i podoficera R. Klingohra  - wylądował on na terenie wroga koło Nowogrodu Wołyńskiego;


- balon „Austria” - pojemność 1000 m3 – pilotowany przez Hpt. Juliusa Nimmerrichtera i Oblt. Schnejdera – osiadł w miejscowości Łukowo – 44 km na południe od Brześcia Litewskiego;


- balon „Erzherzog Josef ferdinand” - pojemność 1000 m3 – pilotowany przez Hpt. Philipa Blaschke von Zwornikkirchen, Oblt. Reischera Grutschnigga wylądował koło Brześcia Litewskiego;


- balon „Schicht” - pojemność  600 m3 – pilotowany przez Oblt. Prof. dra von Fickera I Hptm. Alfreda Schindlera wylądował na terytorium wroga koło Sokala;


Piąty balon „Steiermarkt” (600 m3) wyrwał się z rąk wypuszczających go i poszybował bez załogi;


Wszystkie pocztówki z tych balonów mają pieczątki rosyjskiej cenzury wojskowej i Austriackiego Czerwonego Krzyża (stempel okrągły w kolorze czerwonym), a czasem także centralnego biura poszukiwania. Zachowało się niewiele tych przesyłek, gdyż załoga miała rozkaz zniszczenia przesyłek w przypadku lądowania na terytorium wroga.

 

Kartki pocztowe z 1915 roku pokazujące ogrom zniszczeń Twierdzy Przemyśl.

 

clip 16

clip 17

clip 18

clip 19

clip 20