Pierwsza Polska Poczta Sterowcowa

Staraniem leszczyńskich filatelistów Edmunda Jankowskiego i Lecha Woźnego w dniu 10 września 2009 roku w Lesznie zorganizowana została I POCZTA STEROWCOWA w POLSCE po II WOJNIE ŚWIATOWEJ
z okazji  XVIII BALONOWEGO PUCHARU MIASTA LESZNA.


W 20-leciu międzywojennym sterowce były najbardziej ekskluzywnym środkiem transportu, szczególnie na liniach transatlantyckich. Wielkie cygara napełnione wodorem przewoziły zamożnych pasażerów, woziły też pocztę. Najczęściej ta forma przesyłania poczty wykorzystywana była po 1928 roku, gdy rozpoczęły się regularne loty sterowców niemieckich  „Graff Zeppelin” oraz „Hindenburg”. Po katastrofie sterowca Hindenburg w 1937 roku loty się skończyły, a statki powietrzne odeszły do historii, choć po zakończeniu II wojny światowej wznowiono ją na pewien czas.


Przesyłki przewiezione sterowcem „Hindenburg” można zobaczyć na mojej witrynie przy opisie Igrzysk Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku. W menu „Ciekawostki 2” na stronie 2.

Sterowce podobnie jak balony utrzymują się w powietrzu dzięki sile nośnej gazu znajdującej się wewnątrz powłoki. Od balonów różnią się tym, że mają własny napęd i stery, co pozwala na loty w dowolnym kierunku. Sterowiec jako statek powietrzny podlega nadzorowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Loty mogą odbywać się tylko w dobrych warunkach pogodowych, tj, bez zjawisk atmosferycznych i przy maksymalnej prędkości wiatru do 4 m/s.


Dziś wracają, choć o wiele mniejsze, jako maszyny hobbystów i sportowców. W Polsce jest tylko jeden sterowiec – jego właścicielem jest Paweł Bamberski z Wrocławia i czterech pilotów mających uprawnienia do latania sterowcami. Nie jest to klasyczna konstrukcja ze sztywnym szkieletem, ale balon na ogrzane powietrze z doczepionym silnikiem, czyli tak zwany blimp. Sterowiec, który dotarł do Leszna, ma 40 metrów długości i 13 metrów wysokości (wysokość zbliżona do bloku czteropiętrowego). Jego wyporność wynosi 3000 m. sześc. Właśnie on przewiózł przesyłki podczas XVIII Balonowego Pucharu Leszna.

Regulamin przewozu poczty zatwierdzony został przez Centralę Centrum Poczty Wydział Usług Filatelistycznych w dniu 22 czerwca 2009 roku.


Do przewozu „Pocztą Sterowcową” zostały dopuszczone listy krajowe i zagraniczne, zwykłe i polecone oraz kartki pocztowe opłacone zgodnie z obowiązującymi cennikami za usługi pocztowe w obrocie krajowym i zagranicznym, zarówno opatrzone specjalnymi nalepkami wydanymi przez Komitet Organizacyjny, jak też bez tych nalepek.


Łącznie przygotowano do przewozu sterowcem 1135 przesyłek
w tym:
przesyłek poleconych:  298 szt.
przesyłek zwykłych:     837 szt.Wśród wszystkich przesyłek przygotowanych na pocztę specjalną, aż 15% stanowiły przesyłki zagraniczne.


Przesyłki zostały ponumerowane, ostemplowane datownikiem okolicznościowym o treści „XVIII Balonowy Puchar Leszna POCZTA STEROWCOWI 10.09.2009 Leszno 1”, a listy polecone dodatkowo oklejone okolicznościową nalepką polecenia.


Dzięki uprzejmości Pana Lecha Woźnego współorganizatora imprezy oraz lokalnemu radiu „Elka.fm” w Lesznie otrzymałem bardzo bogaty materiał fotograficzny ze startu sterowca jak i Balonowego Pucharu Leszna.Właśnie poniżej Pan Lech Woźny jeszcze ostatnim „rzutem na taśmę” sprawdza czy wszystko zostało dopięte. Chyba najbardziej obleganym obiektem było stoisko Poczty Polskiej, gdzie można było wrzucić korespondencję, która zanim trafiła do odbiorcy, była przewieziona sterowcem. Na specjalnie zorganizowanym stoisku filatelistycznym przy Hotelu Akwawit oraz na terenie Centralnej Szkoły Szybowcowej w Lesznie w dniu 10 września 2009 roku można było również uzyskać odcisk datownika okolicznościowego o treści „XVIII Balonowy Puchar Leszna POCZTA STEROWCOWA” oraz wysłać przesyłki pocztą specjalną.


Obsługą stoiska filatelistycznego zajmowały się: Katarzyna Henczak i Ewa Kożuchowska - pracownicy UP Leszno 1 oraz Katarzyna Wojciechowska – pracownik CP ORJ w Lesznie.

Lech Woźny 

Stoisko Poczty Polskiej 

Przesyłki

Po opracowaniu przesyłek sporządzono odsyłkę listową z kartą, którą pracownicy Urzędu Pocztowego nr 1 w Lesznie naczelnik Ewa Kożuchowska oraz asystent Katarzyna Henczak wydały upoważnionemu pilotowi sterowca Wojciechowi Bamberskiemu.


Właściciel sterowca, Paweł Bamberski z Wrocławia powiedział, że załoga przed startem przeszła takie szkolenie, jakie przechodzą listonosze.
   

– Załoga poznała sposób doręczenia poczty, została pouczona o odpowiedzialności moralnej i materialnej za korespondencję – dodał Bamberski.

Worek z pocztą

Image

 


 

 

 

 

 

 

 

Przygotowania sterowca do lotu.

Image 

Image 

Image

Odprawa poczty specjalnej odbyła się w obecności przedstawicieli Koła Miejskiego PZF w Lesznie: prezesa Edmunda Jankowskiego, v-ce prezesa Lecha Woźnego i przedstawiciela Oddziału Rejonowego Centrum Poczty w Lesznie Sławomira Tomków przy udziale filatelistów, pocztowców oraz bardzo dużej rzeszy widzów.


Od lewe stoją:
Edmund Jankowski prezes Koła PZF w Lesznie;
Tadeusz Posikata skarbnik Koła PZF w Lesznie;
Lech Woźny czł. Zarządu Okręgu Wielkopolskiego PZF, wiceprezes Koła PZF w Lesznie;

Katarzyna Henczak asystent Poczta Polska Leszno 1;
Ewa Kożuchowska Naczelnik Poczta polska Leszno 1;
Kazimierz Kucharzak czł. Koła PZF w Lesznie;
Zdzisław Adamczak wiceprezydent Miasta Leszna;

Image 

Image

Pan Lech Woźny życzy pilotowi sterowca Panu Pawłowi Bamberskiemu dobrego lotu. Start sterowca SP-BSC, typ CAMERON AS 105 Mk II (poprzednia nazwa „PIAST”)  nastąpił o godzinie 18.05 z płyty lotniska Centralnej Szkoły Szybowcowej w Lesznie i zgodnie z planem wylądował w pobliżu rydzyńskiego zamku.

Serdeczny uścisk dłoni 

I już sterowiec oderwał się od ziemi


 

 

 

 

 

 

 

Image 
 
Image 
 
Image
 
Image 
 
Image
 
Image
 
Przewieziony ładunek pocztowy został przekazany przez upoważnionego pilota sterowca Wojciecha Bamberskiego do najbliższej miejsca lądowania sterowca placówki pocztowej, którą był Urząd Pocztowy 64-130 Rydzyna.

W placówce pocztowej przesyłki podlegały dalszemu opracowywaniu poprzez: przystawienie odcisku datownika dziennego i ostemplowanie pieczątką z nazwą sterowca, którym zostały przewiezione o treści ”PRZEWIEZIONO STEROWCEM SP-BSC, typ CAMERON AS 105 Mk II pilot Wojciech Bamberski” ( w kolorze fioletowym).

Urząd Pocztowy Rydzyna zastosował datownik odbiorczy: RYDZYNA  10 09 09 21 *AE*

Znane są wydawnictwa prywatne, z których kilka poniżej przedstawiam.  Znane są również koperty zbiorcze przesyłek poczty sterowcowej wysłane sterowcem jako przesyłki służbowe.

Przesyłki numerowano numeratorem czterocyfrowym.

Wydawnictwa okolicznościowe wydane przez Centrum Poczty Oddział Rejonowy w Lesznie i Koło Miejskie PZF w Lesznie:

1.PZF Koło Miejskie Leszno
* nalepki okolicznościowe projekt Andrzej Przewoźny, wydane w arkusikach po 4 szt., w nakładzie 2000 sztuk, które można było zamawiać pod adresem Koła skrytka pocztowa nr 7 w UP Leszno 3;
 
Arkusik nalepek
 
2.Poczta Polska ORJ Centrum Poczty w Lesznie:

* okolicznościowa nalepka polecenia wydana w ilości 2000 sztuk w formie podlepek z hasłem „POCZTA STEROWCOWA” i rysunkiem okolicznościowym oraz pustym polem, na którym umieszczano nalepkę polecenia R z kodem kreskowym;

* koperty beznominałowe z widokiem sterowca na tle Rynku miasta Leszna, w nakładzie 500 szt.;
 
Koperta okolicznościowa
 
* kartki beznominałowe z widokiem sterowca na tle miasta Leszna, w nakładzie 1000 sztuk;

Autorem projektu koperty i kartki beznominałowej jest Lech Woźny, natomiast datownika i okolicznościowej nalepki polecenia Sławomir Tomków.
 

Kartka okolicznościowa

 


 

 

 

 

 

 

 

Wydawnictwa prywatne kopert, które zostały wykonane  z okazji Poczty Sterowcowej.

Image 

Image

Koperta zbiorcza.

 

Zbiorcza

Kartka ekonomiczna 0058 przewieziona sterowcem.

0058

Kartka ekonomiczna z nalepką 1068 przewieziona sterowcem.

1068

Kartka ekonomiczna priorytetowa z nalepką 0062 przewieziona sterowcem.

0062 

Koperta ekonomiczna z nalepką 0054 przewieziona sterowcem.

0054

Koperta ekonomiczna priorytetowa z nalepką 0061 przewieziona sterowcem.

0061 

Koperta polecona 0057 przewieziona sterowcem.

0057

Koperta ekonomiczna okolicznościowa 0053 przewieziona sterowcem.

0053

Koperta ekonomiczna okolicznościowa z nalepką 0059 przewieziona sterowcem.

0059

Koperta polecona priorytetowa z naklejonym całym arkusikiem 0060 przewieziona sterowcem.

0060


 

 

 

 

 

 

 

Afisz reklamowy
 
Jacek Bogdański z Aeroklubu Warszawskiego został zwycięzcą XVIII Balonowego Pucharu Leszna. Wyprzedził Dariusza Zarzyckiego z Łodzi i Ryszarda Kurowskiego z Warszawy. Najlepszy z leszczyńskich pilotów Zbigniew Jagodzik był siódmy, tuż za nim w klasyfikacji znalazł się Bogdan Prawicki.
 
Żeby balonowe zawody uznano za ważne regulamin określa, że muszą odbyć się dwa loty i trzy konkurencje. To minimum udało się osiągnąć, mimo że pogoda w tym roku baloniarzy nie rozpieszczała. Z powodu deszczu trzeba było odwołać oba poranne loty – piątkowy i sobotni (11 i 12 września). Na szczęście możliwe do rozegrania były popołudniowe konkurencje zarówno w Lesznie, jak i w Dolsku. Ostatni, sobotni lot odbył się nad miastem, dostarczając mieszkańcom wiele emocji.

W sobotni wieczór na pływalni Akwawit uroczyście zakończono zawody. Prezydent Tomasz Malepszy wręczył Puchar Leszna Jackowi Bogdańskiemu, latającemu balonem BM Sonic. Mam licencję dopiero od piętnastu miesięcy – powiedział Radiu Elka zwycięzca – dlatego bardzo cieszę się z tego sukcesu. Pozostałe miejsca na podium zajęli bardziej doświadczeni piloci: drugi był Dariusz Zarzycki latający balonem Kanion Gold, a trzeci Bogdan Kurowski na balonie Daewoo FSO. Na czwartym miejscu znalazła się najlepsza z czterech startujących w Lesznie kobiet, Beata Choma z Poznania. Leszczyniacy tym razem okazali się gościnni: Zbigniew Jagodzik był siódmy, Bogdan Prawicki ósmy, nasze panie Dagmara Weremko znalazła się na 11, a Ewa Prawicka-Linke na 12 pozycji. Stawkę 20 pilotów zamyka najmłodszy członek Leszczyńskiego Klubu Balonowego Paweł Soból.

Odprawa zawodników.
 
Image 
 
Image
 
Image 
 
Image 
 
Image
 
Image
 
Image 
 
Image 
 
Image 
 
Image 
 

Image