W dniach 29-31 maj 2009 na terenie CSP w Legionowie odbył się Festiwal Wiatru KIA MALIBU Legionowo 2009 w ramach:
* 90-tej Rocznicy nadania nazwy „Legionowo”,
* 10-tej Rocznicy powiatu Legionowo,
* dni otwartych CSP Legionowo.
Organizator :
- Urząd Miasta Legionowo;
- Powiat Legionowo
- Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Legionowie;
- Centrum Szkolenia Policji w Legionowie;
Legionowo ma bogate przedwojenne tradycje aeronautyczne w zakresie produkcji balonów sportowych jak i dla potrzeb wojska, a w Legionowie stacjonował przed II Wojną Światową Oddział Balonowy. W Wytwórni Balonów i Spadochronów (WBS) w roku 1938 zrealizowano projekt budowy balonu - "Gwiazdy Polski" który miał dolecieć do stratosfery - balon miał wagę 1269 kg (bez olinowania) i wysokość 120 m.
SP-ANH LEGJONOWO to rejestracyjny znak rozpoznawczy balonu o pojemności 1200 m3, rok 1933 - Koła Balonowego WBS przy Aeroklubie Warszawskim.
Tu właśnie powstawały wyczynowe balony, na których polscy zawodnicy zdobywali nagrody w wielu międzynarodowych zawodach. W latach 1933-35 Polacy są zdobywcami Pucharu Gordona Bennetta, najważniejszego wyróżnienia wśród baloniarzy. Takie nazwiska jak Hynek czy Burzyński na wieki wpisały się w historię polskiego lotnictwa. Legionowo to także miejsce związane ze spadochroniarstwem - tu właśnie produkowano i testowano wiele spadochronowych konstrukcji. Także dzisiaj, w Legionowie, szyte są spadochrony.
Festiwal Wiatru KIA Malibu w Legionowie to pierwsza taka impreza w Polsce. Pierwsza i na pewno nie ostatnia, bowiem zainteresowanie nią przejawiło wielu zawodników, a także wiele firm, oraz oczywiście miłośnicy sportów lotniczych. Do Centrum Szkolenia Policji w Legionowie przybyło wielu fanów powietrznych peregrynacji. Przyjechali nie tylko z Legionowa i okolic, ale także z Warszawy i Mazowsza.
Organizatorem i pomysłodawcą Festiwalu Wiatru KIA Malibu jest Marek Krakowiak, fan lotnictwa, a baloniarstwa w szczególności. Mieszka w Jabłonnie, od 10 lat jest licencjonowanym pilotem paralotni.
Marek Krakowiak na pocztówce swojego autorstwa.
Jak opowiadał mi Pan Marek Krakowiak przygotowania do tak wielkiej imprezy rozpoczął już od października 2008 roku i zapowiedział, iż będzie to impreza cykliczna, oczywiście z pocztą balonową, co nie ukrywam najbardziej mnie cieszy. Ale zanim dojdę do opisu interesującego mnie tematu poczty balonowej, trzeba było wielu przygotowań, by impreza mogła się odbyć.
I tak 8 maja 2009 r. w Legionowskim Ratuszu odbyła się uroczystość otwarcia wystawy Legionowo Balonowe Miasto - przygotowanej przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Legionowie z okazji 90. rocznicy nadania nazwy Legionowo. Honorowy patronat nad wystawą objęli Starosta Legionowski Jan Grabiec i Prezydent Miasta Legionowo Roman Smogorzewski.
Otwarcie wystawy. Prezydent Miasta Legionowo Roman Smogorzewski, Starosta Legionowski Jan Grabiec,
Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Legionowe Danuta Masiak, Marek Krakowiak.
Wystawa miała na celu przypomnienie o balonowych tradycjach miasta z uwzględnieniem m.in. takich tematów jak: 2 batalion balonowy, Wytwórnia Balonów i Spadochronów, Gwiazda Polski (przed wojną był to projekt na miarę lotu w kosmos), zawody balonowe (krajowe i międzynarodowe), a także pobudzenie zainteresowania lokalną historią i kulturą, w którą tak pięknie wpisuje się balon, o czym niestrudzenie przypomina nam Marek Krakowiak.
Oprócz fotografii i książek o tematyce balonowej na wystawie zaprezentowano wzbudzające ogromne zainteresowanie eksponaty. Były wśród nich: 2-osobowy kosz do balonu gazowego (używany np. w zawodach o Puchar Gordon Bennetta, latał w nim m.in. Stefan Makne, Ireneusz Cieślak, Marek Matuszelański, Jerzy Czerniawski), 4-osobowy kosz od balonu węgierskiego na ogrzane powietrze z palnikami, sieci okalające powłoki balonu, obręcz nośna łącząca sieć balonu z koszem, klapa nawigacyjna i inne eksponaty.
Prezentowano również balon meteorologiczny z sondą udostępniony przez legionowski Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także przedwojenny legionowski motocykl „Podkowa” udostępniony przez dr Katarzynę Kuligowską (do ciekawych naszych balonowych tradycji należy pogoń samochodów i motocykli za balonem z lisią kitą).
Podczas otwarcia wystawy można było zobaczyć Puchar im. Gordona Bennetta, wypożyczony naszemu miastu przez Aeroklub Polski.
Również w w siedzibie Aeroklubu Warszawskiego na Bemowie odbyła się konferencja prasowa Festiwalu Wiatru.
Konferencja miała miejsce w sali wykładowej sekcji szybowcowej Aeroklubu Warszawskiego. Oprócz przedstawicieli mediów i organizatorów, na spotkaniu pojawił się również sam prezydent Legionowa. Organizatorzy omówili szczegółowo wszystkie atrakcje planowane na ostatni majowy weekend oraz odpowiadali na pytania zainteresowanych.
Program obchodów Dni Legionowa był bardzo obfity w różne imprezy. Na ulicach Legionowa można było spotkać ogromne reklamy propagujące imprezę.
Również bardzo dużo różnych nalepek reklamujących obchody można było otrzymać od organizatorów.
Różnobarwne afisze były naprawdę imponujące.
Organizatorzy zadbali również o takie szczegóły jak identyfikatory czy przepustkę na wjazd.
Biuro zawodów mieściło się w Centrum Szkolenia Policji.
Jednym z zaproszonych gości był Pan Jacek Burzyński – bratanek sławnego pilota balonowego Zbigniewa Burzyńskiego.
Inauguracją festiwalu był „MAXIM Letni Wieczór Balonowy”, zorganizowany na osiedlu Sobieskiego w Legionowie. Znakomity pokaz balonów i pracy palników, stworzyły seans „światło i dźwięk”, gdyż wydarzeniu towarzyszył koncert duetu jazzowego w składzie: Arek Osenkowski - saksofon oraz Piotr Świerzbiński – gitara.
Syn będąc ze mną na działce, pokazał mi, że balon pocztowy taaaak poleci. Raczej przypomina mi to lot szybowca, ale niech tam. A później będąc ze mną na pokazach nocnych w Legionowie, powiedział, że ma przeczucie iż poczta balonowa poleci i tak się stało, A wiało wtedy bardzo mocno.
Zawodom balonowym towarzyszyły również inne imprezy skupiające wielu obserwatorów. Ważnym składnikiem festiwalu były Zawody Paralotni z Napędem o nazwie Paska Cup, organizowane przez Adama Paskę - trenera Polskiej Reprezentacji Narodowej Paralotni z Napędem. Udział wzięli zarówno zawodnicy Kadry Narodowej, jak i paralotniarze-amatorzy, by sprawdzić swoje umiejętności w starciu z wiatrem, który dla wszystkich wieje jednakowo.
Niezwiązanym z powietrzem, kolejnym elementem festiwalu był „I Rajd Pojazdów Klasycznych Legionowo 2009”. Niewątpliwą atrakcją owego rajdu były Volkswageny, małe i duże, jako że organizatorem przedsięwzięcia był klub Garbiarnia skupiający użytkowników popularnych „garbusów”. Były także „ogórki”, tak charakterystyczne dla hippisowskich czasów i samochody z czasów PRL-u i DDR-u, z charakterystycznym brzmieniem dwusuwów. Nie zabrakło również motocykli zabytkowych i pojazdów wojskowych.
Tym wydarzeniom towarzyszyły inne imprezy lotnicze. Na niebie pojawiły się Piper Cub SP-AWP Marka Masalskiego, pamiętający czasy II Wojny Światowej, i Skybolt 300 SP-YMS Marka Szufy - Mistrza Polski w akrobacjach lotniczych.
Dla najmłodszych miłośników lotnictwa, ale nie tylko, zorganizowane zostały przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Legionowie zawody latawcowe. Latawce były wykonane samodzielnie, lub kupione.
Nie zabrakło również i pięknej królewskiej gry w szachy, gdzie można było sobie pograć w symultanie.
Jako, że impreza organizowana jest na terenie Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, nie zabrakło oczywiście pokazów w wykonaniu funkcjonariuszy Policji, w tym antyterrorystów.
Program imprezy uatrakcyjnili tacy wykonawcy jak Budka Suflera, Paweł Kukiz z zespołem Piersi, Shazza, aktorzy Teatru Rampa.
Wkomponowanie w te imprezy stoisk promocyjnych, reklamowych, informacyjnych firm, instytucji, stowarzyszeń i fundacji funkcjonujących w mieście i powiecie przyniosło satysfakcjonujący efekt w postaci zróżnicowania i wzbogacenia programu XXX Dni Legionowa i 90. lecia nadania miastu nazwy Legionowo.
Ale najważniejszą imprezą są dla mnie zawody balonowe i z tym związana poczta balonowa. Pogoda w sobotni poranek pokrzyżowała plany baloniarzom i ze względu na silny wiatr balony nie wzbiły się w niebo.
Kierownik Sportowy Pan Ryszard Kurowski już od czwartej godziny rano opracowywał strategię zawodów i z różnych informacji sprawdzał stan pogody.
O godzinie 5:15 rano odbyła się odprawa załóg balonowych. Po omówieniu aktualnych prognoz, Pan Kurowski odwołał poranne zawody. Udział w zawodach zadeklarowało 18 załóg.
Ale już po południu pełni optymizmu z poprawy pogody załogi balonowe uczestnicząc w popołudniowej odprawie otrzymali otrzymali potwierdzenie startu do zawodów. Druga popołudniowa odprawa tuż przed samym startem odbyła się na lotnisku Chrcynno za Legionowem. I stąd już załogi udały się w poszukiwanie najlepszych pozycji do startu.
W poszukiwaniu najlepszego miejsca do startu.
Wyniki z zawodów sobotnich przedstawiały się następująco:
Przyszła niedziela, oczekiwany lot balonu z pocztą balonową. Kierownik Sportowy dopuszcza balony do startu. Balon pocztowy bierze również udział w zawodach. I jak przed każdymi zawodami – odprawa o godzinie 6:00 na lotnisku w Chrcynne, a wcześniej sprawdzanie pogody, wyznaczanie trasy zawodów.
Regulamin „Poczty Balonowej” organizowanej z okazji Festiwalu Wiatru w Legionowie:
1.Organizatorami „Poczty Balonowej” są:
* Poczta Polska Centrum Poczty Oddział Regionalny w Warszawie,
* Poczta Polska Centrum Poczty Oddział Rejonowy Warszawa Wschód,
* Prezydent Miasta Legionowa,
* Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
2. „Poczta Balonowa” zorganizowana będzie w dniu 31 maja 2009r. Przewóz przesyłek balonem odbędzie się na terenie województwa mazowieckiego. Start balonu nastąpi z Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
3. Do przewozu „Pocztą Balonową” zostaną dopuszczone ekonomiczne i priorytetowe listy krajowe i zagraniczne, nierejestrowane i rejestrowane oraz kartki pocztowe, opłacone zgodnie z obowiązującym cennikiem za usługi pocztowe w obrocie krajowym i zagranicznym.
4. Przesyłki przeznaczone do przewozu „Pocztą Balonową” odpowiednio zaadresowane, oznaczone i opłacone należy przesłać w zamkniętej kopercie w terminie do dnia 29 maja 2009r. na adres:
UP Legionowo 5, ul. Zegrzyńska 17, 05-119 LEGIONOWO
z dopiskiem na kopercie „Poczta Balonowa”.
Ponadto przesyłki przeznaczone do przewozu „Pocztą Balonową” będzie można wrzucić do specjalnie ustawionej skrzynki pocztowej na stoisku zorganizowanym w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie w dniu 30.05.2009r.
5. Przesyłki po ostemplowaniu datownikiem okolicznościowym z hasłem „Od Legionów do Legionowa 90. rocznica nadania miastu nazwy Legionowo” oraz ewentualnym naklejeniu nalepki polecenia, Urząd Pocztowy Legionowo 5 wyda upoważnionemu członkowi załogi balonu. Przedmiotowe przesyłki zostaną ostemplowane również pieczątką kauczukową z napisem: „Przewieziono balonem w dniu 31.05.2009”.
6. Przesyłki po przewiezieniu „Pocztą Balonową” zostaną przekazane przez załogę balonu do Urzędu Pocztowego znajdującego się najbliżej miejsca lądowania, a następnie zostaną ostemplowane datownikiem eksploatacyjnym i przesłane do doręczenia adresatom, zgodnie z obowiązującymi przepisami pocztowymi.;
7. Za prawidłową realizację przewozu przesyłek „Pocztą Balonową” odpowiadają organizatorzy.
8. Regulamin niniejszy został zatwierdzony przez Centralę Centrum Poczty Wydział Usług Filatelistycznych dnia 19.05.2009.
Kierownik Wydziału
Usług Filatelistycznych
Joanna Nowicka
W regulaminie podano, iż start nastąpi z Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, ale warunki pogodowe i kierunek wiatru był niekorzystny dla bezpiecznego startu balonów i został on przeniesiony w inne miejsce.
I zgodnie z założeniami regulaminu taka skrzynka pocztowa została wystawiona na stoisku Poczty Polskiej.
O godzinie 6:43 przyjazd załogi na miejsce startu. Miejscowość Krzyczki Pieniążki – Smogrzewo. Podjeżdżają również urocze Panie z Urzędu Pocztowego Legionowo 5. I nic dodać nic ująć. Następuje przekazanie worka pocztowego z zawartością przesyłek balonowych.
Jak widać nie tylko ja robię zdjęcia.
Czasu jest bardzo mało, gdyż przed 7:00 trzeba oderwać balon od ziemi. Szybko następuje rozkładanie powłoki balonu i montaż kosza.
Godzina 6:58 Balon odrywa się od ziemi.
Chwila na wspólne zdjęcia i trzeba ścigać balon. Myślę, ze należy tu przedstawić całą załogę balonu pocztowego. Pilot Jacek Bogdański. Licencja pilota od 5.05.2008 roku. I Już zanotowane sukcesy – trzecie miejsce w Ogólnopolskich Zawodach w Konopiskach 2009 roku, udział w Mistrzostwach Polski i co dłużej ukrywać – pierwsze miejsce w tych zawodach z pocztą balonową i pierwsze miejsce w całym turnieju. Gratulacje. Właściciel firmy BMsonic – importer urządzeń pomiarowych dla wod-kan.
Załoga: Anna Bogdańska, żona – mgr muzykologii; Bożena Siemińska – dyr. banku; Jarosław Kołakowski – elektronik, pracownik firmy BMsonic.
A to ja w srodku.
Odnaleźliśmy nasz balon. Dotknął ziemi o godzinie 7:48 w miejscowości Psucin, po przebyciu ok 9,5 km.
Miałem ten przywilej wyciągnięcia przesyłek z kosza.
I też ja z pilotem Jackiem Bogdańskim.
Wyniki końcowe zawodów.
Przesyłki zostały dostarczone w tym samym dniu do Urzędu Pocztowego Warszawa 4, skąd wyekspediowano je do adresatów zaopatrując w okrągły datownik:
* WARSZAWA 4 31 05 09 15 *WLG*
* WARSZAWA 4 31 05 09 17 *WLG*
* WARSZAWA 4 31 05 09 17 *XŁK* stempel nadawczo – odbiorczy (kilkanaście sztuk). Wyjaśnienie przy przesyłce balonowej z tym wyróżnikiem.
W rozbiciu na taryfy była następująca ilość przesyłek:
- poleconych 46 sztuk, w tym 3 sztuki priorytetowych;
- zwykłych 278 sztuk, w tym 92 sztuki priorytetowych;
Przesyłki otrzymały również stempel okolicznościowy w kolorze niebieskim w kształcie balonu i napisem „Przewieziono balonem w dniu 31. 05. 2009 SP BCC” oraz stempel z ruchomą datą, ze względu na przystawianie go dla zainteresowanych dzień przed odlotem. W dniu przewiezienia przesyłek balonem wszystkie całostki otrzymały stempel z jednakową datą: „90. rocznica nadania miastu nazwy Legionowo/ Legionowo 5/ od Legionów do Legionowa/ 31 05 09 06” w kolorze czarnym. W środku stempla pokazano wizerunki legionistów oraz napis „90”, „1919-2009” i „Legionowo”. Można również spotkać przesyłki z dodatkowym dwuwierszowym stemplem okolicznościowym „Przewieziono balonem/ SAMSONIC SPBCC”.
Stempel przystawiony w przeddzień lotu, z datą „30 05 09 16”
Nigdy nie sądziłem, że zobaczę chociaż jedną z przesyłek, a okazało się, że mam nawet jedną w swoim zbiorze. Przesyłka ta jak i kilkanaście pozostałych mają swoją historię. Jedna z Pań członków załogi miała kilkanaście przesyłek od znajomych, przyjaciół, by jak wszystkie inne nabrały „mocy pocztowej i balonowej”. Wskutek braku czasu czy zapomnienia, przesyłki dzień przed odlotem nie zostały wrzucone do skrzynki pocztowej z pocztą balonową. Rano przed odlotem balonu „co robić” z tymi przesyłkami. Zaproponowałem aby przywiązać do worka pocztowego i niech sobie lecą dalej jak wszystkie pozostałe przesyłki. Worka już nie można było otworzyć, gdyż był zaplombowany. Panie z urzędu pocztowego nic nie mogły temu zaradzić, zostało mi tylko udokumentować, że tych kilkanaście przesyłek przebyło z innymi przesyłkami drogę powietrzną. Na zdjęciu przy przekazywaniu przesyłek przez panią z urzędu pocztowego pilotowi Panu Jackowi widać zieloną reklamówkę przywiązaną do worka pocztowego, a w niej co mogę zaświadczyć jest kilkanaście przesyłek. Widać ją później już w koszu balonowym obok butli z gazem. Wszystkie przesyłki zostały dostarczone do Urzędu Pocztowego Warszawa 4, a tam dwie panie zajęły się zawartością worka pocztowego, a inna pani by pomóc tych kilkanaście przesyłek zaopatrzyła w stempel już o innym wyróżniku, by dalej poszły do adresatów. Także mimo braku stempla nadawczego z Legionowa, przesyłki mają pełną wartość aerofilatelistyczną, gdyż ich przelot balonem został udokumentowany. Dotyczy to tylko tych przesyłek, które w swojej otoczce mają niebieski stempel okolicznościowy i prywatny stempelek „Przewieziono balonem – BMSONIC SPBCC”.
Staraniem Legionowskiego Stowarzyszenia „Amicus” zostały wydane bardzo ciekawe kartki nawiązujące do tradycji legionowskich. W swej szacie graficznej przedstawiają legionistę z 1917 roku, pokazy balonowe w Legionowie w 1934 roku oraz wizytę w 4 Pułku Piechoty w Legionowie w roku 1919 gen. Bolesława Roja.
Przesyłka balonowa na kartce pocztowej z powyższym wzorem na awersie.
Przesyłka balonowa na kopercie zwykłej z wpisanym w nią projektem wstępnym balonu wykonanym przez Zakłady Balonowe „Kubicek”.
Zakłady Balonowe „Kubicek” również reklamowały swoją firmę kartkami pocztowymi. Przesyłka balonowa na takiej właśnie kartce.
Przesyłka balonowa na kopercie priorytetowej z wpisanym w nią zdjęciem balonu, który przewiózł pocztę, dodatkowym stemplem dwuwierszowym, autografem pilota oraz godziną „17” na stemplu odbiorczym.
Na części przesyłek balonowych starałem się wpisać w koperty zdjęcia upamiętniające budowę "Gwiazdy Polski".
Bardzo ciekawą inicjatywę podjął Klub Krótkofalowców SP5PSL w Zegrzu, który uruchomił okolicznościową stację SP1933ANH, gdzie była możliwość nawiązania łączności od 3.05.2009 do 30.05.2009 i otrzymanie wyjątkowej okolicznościowej karty QSL wysłanej Pocztą Balonową.
Stacja okolicznościowa SP1933ANH, obsługiwana przez członków Klubu SP5PSL, otrzymała swój znak wywoławczy na cześć balonu SP-ANH „Legionowo” z 1933 roku.
W dniu 30 mają stacja SP1933ANH pracowała pokazowo na terenie Centrum Szkolenia Policji.
Karty QSL zostały zaprojektowane przez (syna) Marka SP5MXJ, od stacji SP1933ANH (SP5PSL), były ostemplowane pieczęcią Poczty Polskiej z napisem "Poczta Balonowa" a następnie rozsyłane via Biura QSL.
Udało mi się zdobyć tylko czystą kartę QSL, którą poniżej prezentuję. Jeżeli w przyszłości zdobędę taką kartę przewiezioną balonem, to z chęcią ją zaprezentuję, ale tak jak pisałem wcześniej były one rozsyłane do klubów, które nawiązały łączność ze stacją SP1933ANH.
I udało mi się zdobyć taką kartę przewiezioną balonem, co prawda nie przeszły one drogi pocztowej, gdyż bezposrednio z balonu, po ich przewiezieniu, zostały odebrane przez krotkofalowców.
Udało mi się zdobyć również i inną czystą kartę QSL z motywem balonowym na awersie karty. Jak rozmawiałem z członkami Klubu SP5PSL w czasie trwania pokazowej pracy stacji, dowiedziałem się wielu ciekawych spraw o pracy krótkofalowca. Wszystkie łączności i nasłuchy są potwierdzane kartami QSL. Są to swego rodzaju pocztówki mówiące o tym, z kim kiedy i w jaki sposób nawiązano łączność. Wymianą kart zajmują się specjalne biura działające przy krajowych organizacjach zrzeszających krótkofalowców.
Jak we wszystkich zainteresowaniach tak i w krótkofalarstwie każdy może znaleźć coś dla siebie. Są pasjonaci zajmujący się tak trudnymi łącznościami jak te od odbicia od księżyca lub przelatujących meteorytów. Są entuzjaści łączności małą mocą, „zbieracze” łączności ze wszystkimi krajami świata, zbieracze łączności z różnych wysp na całym świecie. Są miłośnicy nadawania na falach krótszych niż krótkie. Dla miłośników komputerów emisje cyfrowe i również jak opowiadał mi Marek SP5MXJ jego kolega zbiera łączności tylko z latarni morskich całego świata.
Także jest to również piękne hobby, ale ja pozostanę przy swojej poczcie balonowej.
Upamiętniając wydarzenie mocno związane z Legionowem, a mianowicie lotem do stratosfery w 1938 roku przedstawię kilkadziesiąt zdjęć z przygotowań do tego lotu. Otrzymałem je dzięki jak zwykle niezawodnemu Narodowemu Archiwum Cyfrowemu, który już mnie wspomagał w zdjęcia przy opisie „Balony w okresie międzywojennym” w menu „ciekawostki” strona 11. O NAC pisałem już w „Przyjazne witryny” ostatnia pozycja w menu.
Dzięki podpowiedzi mojego znakomitego Kolegi Pana Adama Głowacza, któremu jestem bardzo wdzięczny za wszelaką pomoc przy prowadzeniu niniejszej strony, przyjąłem pewien schemat opracowania tematu:
1. loty za granicą i pamiątki filatelistyczne,
2. budowa balonu w Polsce;
3. treningi załóg;
4. transport;
5. goście;
6. polana Chochołowska; przygotowania do startu; pożar;
7. nasze pamiątki filatelistyczne.
Punkt 1 i 7 został po części zrealizowany w rozdziale „lot do stratosfery” w menu. Będzie on jeszcze poszerzony o dokładny opis startu balonu „Explorera 1” z wieloma zdjęciami dzięki zdobyciu National Geographic z 1934 roku, gdzie ten lot był bardzo dokładnie opisywany, a także zdobyciu unikatowej przesyłki balonowej z tego lotu.
Prezentacja planów technicznych. Widoczni m.in.: mjr Stanisław Mazurek (przy tablicy), prezydent RP Ignacy Mościcki, wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski, prezes Rady Naukowej Lotu prof. Mieczysław Wolfke.
Członkowie Rady Naukowej Lotu podczas posiedzenia. Widoczny m.in. prezes Rady prof. Mieczysław Wolfke (w środku z przodu), prof. Szczepan Szczeniowski, dr Konstanty Jodko-Narkiewicz.
Wytwarzanie powłoki balonu w Warsztatach Balonowych w Legionowie. Kobiety przy pracy.
Transport powłoki balonu stratosferycznego z Legionowa do Doliny Chochołowskiej. Pracownice Warsztatów Balonowych w Legionowie przenoszą powłokę balonu z zakładu do samochodu którym będzie przewożona.
Budowa konstrukcji do transportu gondoli.
Transport powłoki balonu na miejsce startu stratostatu.
Próbny lot balonu „Toruń” znak SP-ANK przed lotem do stratosfery. Mjr Zbigniew Burzyński (po lewej) i dr Konstanty Jodko-Narkiewicz w gondoli balonu przed startem.
Próbny lot balonu „Warszawa II” znak SP-ANA z Jabłonny. Balon "Warszawa II" przed startem. W gondoli stoją mjr Zbigniew Burzyński i dr Konstanty Jodko-Narkiewicz.
Balon „Warszawa II” po starcie. Piloci mjr Zbigniew Burzyński (z prawej) i dr Konstanty Jodko-Narkiewicz w gondoli lecącego balonu.
Przygotowania w Dolinie Chochołowskiej do lotu do stratosfery balonem „Gwiazda Polski”. Dr Konstanty Jodko-Narkiewicz podczas lotu obserwacyjnego balonem na uwięzi.
Wyładunek butli z helem dla balonu stratosferycznego „Gwiazda Polski” ze statku „Vigrid”.
Gondole balonu na stacji w Zakopanem przed rozładunkiem.
Transport gondoli stratostatu na miejsce startu w Dolinie Chochołowskiej.
Badanie techniczne gondoli do balonu.
Gondola stratostatu w hangarze podczas powlekania lakierem przeźroczystym nieprzepuszczającym ciepła.
Prace przy gondoli przeznaczonej do balonu stratosferycznego
Kapitan Zbigniew Burzyński (po prawej) i dr Konstanty Jodko-Narkiewicz stoją przed gondolą startostatu.
Mjr Albert Stevens podczas robienia zdjęć przyrządu do gaszenia ognia. Obok urządzenia stoi jego żona i tłumaczka Szubertówna.
Amerykański badacz stratosfery mjr Albert Stevens (z prawej) na przyjęciu w Lidze Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej w Warszawie. Widoczni od lewej: dr Konstanty Jodko-Narkiewicz, jego żona i żona Alberta Stevensa.
Mjr Albert Stevens z żona (w okularach) i tłumaczką Szubertówną przed gondola stratostatu.
Konstruktor balonu stratosferycznego i dyrekcja Warsztatów Balonowych w Legionowie. Stoją od lewej: inż. Sloszko, konstruktor inż. Józef Paczosa, dyrektor Wojskowych Warsztatów Balonowych inż. mjr Stanisław Mazurek i inż. Adam Karpiński.
Stoją od lewej: mjr Zbigniew Jodko-Narkiewicz, mjr Stanisław Mazurek i dr Konstanty Jodko-Narkiewicz.
Napełnianie balonu pomocniczego wodorem. Widoczny (odwrócony tyłem) mjr Albert Stevens podczas robienia zdjęcia.
Samochód transmisyjny Polskiego Radia przy miejscu startu stratostatu.
Napełnianie powłoki balonu wodorem.
Wybuch i pożar wodoru podczas napełniania powłoki balonu.
Schronisko PTTK na Polanie Chochołowskiej dawniej i dziś. Tutaj została zamontowana tablica pamiątkowa.