30 LAT LOTU BALONEM W BIAŁYMSTOKU;
70 LAT PRÓBY STARTU DO STRATOSFERY
„GWIAZDY POLSKIEJ”:
90 LAT LOTNICTWA POLSKIEGO;
450 LAT POCZTY POLSKIEJ;
Te powyższe cztery okoliczności były inspiracją do zorganizowania wielkiej imprezy balonowej, jaka się odbyła pod nazwą „II Międzynarodowe Balonowe Mistrzostwa Podlasia” oraz zorganizowany z powyższych okazji przewóz poczty balonowej.
Bardzo wymowne w swej treści są plakaty informujące o bogatym programie zawodów.
Organizatorami przedsięwzięcia byli: Centrum Poczty Oddział Regionalny w Białymstoku, Centrum Poczty Oddział Rejonowy w Białymstoku, Stowarzyszenie Klub Balonowy Białystok oraz Polski Zwiazek Filatelistów - Zarząd Okręgowy w Białymstoku.
HARMONOGRAM OBCHODÓW JUBILEUSZU 30-LECIA PIERWSZEGO STARTU BALONU W BIAŁYMSTOKU
04.09.2008 (czwartek)
17.30 – 19.20 – lot do konkurencji w ramach II Międzynarodowych Mistrzostw Podlasia Balonów na Ogrzane Powietrze (start ze stadionu sportowego przy ul.Jurowieckiej)
05.09.2008 (piątek)
6.00 – 9.00 – poranny lot zawodników
10.00 - 16.00 – napełniane powłoki balonu gazowego, start balonu gazowego i przewóz poczty balonowej (ul.Ciołkowskiego)
17.30 – 19.20 – lot do konkurencji, pościg samochodów i motocyklów retro za balonem (lotnisko Krywlany)
21.00 – pokaz nocny pod Pałacem Branickich i pod Teatrem Węgierki
06.09.2008 (sobota)
6.00 – 9.00 – poranny lot zawodników
12.00 – 16.30 – konferencja „od startu balonu do lotu w kosmos”, wystawa fotograficzna, pokaz zdjęć Wiktora Wołkowa
17.00 – projekcja multimedialna „Klub Balonowy Białystok” (plac miejski)
17.30 – 19.20 – lot do konkurencji (start balonu z placu miejskiego)
21.00 – pokaz nocny pod Pałacem Branickich i pod Teatrem Węgierki (termin rezerwowy)
07.09.2008 (niedziela)
6.00 – 9.00 – poranny lot zawodników
12.00 – wręczenie pucharów i nagród (plac przed Białostockim Ośrodkiem Kultury ul. Legionowa)
Przygoda z balonami w Białymstoku zaczęła się w październiku 1975 roku, kiedy to dwóch studentów pedagogiki Marian Pusz i Andrzej Ćwikła postanowili wypełnić ciekawie i pożytecznie wolny czas między wykładami na Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku – wpadli na pomysł, aby zbudować BALON.
Białostoccy studenci postanowili także założyć klub balonowy, który zrzeszałby pasjonatów tego sportu, a następnie wspólnymi siłami przystąpić do budowy balonu oraz uczestniczyć w szkoleniach na pilotów balonowych. 20 grudnia 1975 roku nastąpiło oficjalne powołanie do życia Studenckiego Klubu Balonowego.
Pierwszym krokiem przy budowie balonu, było gumowanie tkaniny w Grudziądzkich Zakładach Gumowych. Następnie pod nadzorem Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych Ministerstwa Komunikacji zaczęto ciąć materiał według szablonów. Powłoka składała się z 440 kawałków, które należało ze sobą połączyć. Cięcie, szycie i klejenie powłoki było możliwe dzięki pomocy Wojewódzkiej Odzieżowej Spółdzielni Pracy im. M. Nowotki „Bielpo” w Białymstoku, która udostępniła halę i maszyny do szycia. Pod kierunkiem Doroty Purwin – pracownicy „Bielpo”, studenci zaczęli szyć powłokę na węgierskich maszynach przy użyciu 12 kilometrów nici jedwabnych zakupionych w Zakładach Jedwabiu Naturalnego w Milanówku. W międzyczasie w Przedsiębiorstwie Zbytu Artykułów Technicznych w Bielsku Białej zakupiono liny stylonowe na wykonanie sieci nośnej balonu z tym, że nie było żadnego przedsiębiorstwa które by taką wykonało. Studenci po długich poszukiwaniach znaleźli w Poznaniu jedynego praktykującego mistrza powroźnictwa Mariana Ignacego Wieszaczewskiego mającego 80 lat, który zgodził się na wykonanie sieci za kwotę 20 tysięcy złotych. Wykonanie takiej sieci zajmowało przeciętnie ponad 300 godzin. Trzeba było wykonać kilkaset oczek o długości od 5 do 0,5 m, gotowa sieć ważyła ok. 27 kg i pochłaniała 300 metrów linki.
Kolejnym utrudnieniem była budowa kosza i klapy nawigacyjnej, ponieważ w planach konstrukcyjnych balonu brak było rysunków technicznych na oba elementy, więc członkowie SKB wypożyczyli je z Poznańskiego Aeroklubu jako wzór. W końcu kosz o wymiarach 130x130x110 cm został wykonany a raczej wypleciony z wikliny, drzewa jesionowego, trzciny wietnamskiej i elementów metalowych za 3 000 złotych. Wykonawcą kosza była Konstancja Musiał z Kiekrza, która była zatrudniona w Wielkopolskim Przedsiębiorstwie Produkcji Wikliniarskiej „Las” w Poznaniu. Z kolei liny do kosza były załatwione w Centrum Naukowym Wytwórni Samolotów Lekkich PZL – Okęcie. W Gliwicach natomiast zdobyto obręcz nośną tj. rurę stalową wygiętą w koło o średnicy 120 cm, którą trzeba było opleść stylonową liną i umocować specjalne uchwyty. Worki brezentowe na piasek w liczbie 120 szt, wykonane zostały w Bielsku Białej.
25 czerwca 1978 roku w Poznaniu nastąpił długo oczekiwany oblot balonu, którego pilotami byli Stefan Makne i Ireneusz Cieślak, a pasażerami Andrzej Zaleszczański i Andrzej Ćwikła. Lot na maksymalnej wysokości 950 m przebiegał bez usterek i po 1 godzinie i 5 minutach załoga szczęśliwie i cało wylądowała.
1 września 1978 roku obok Gazowni Miejskiej przy ul. Zacisze zaczęto przygotowywać do pierwszego startu w Białymstoku balon SP-BZL „BIELPO”. Było to niesamowite wydarzenie. Start balonu obserwowały tłumy ludzi, którzy nie do końca byli przekonani, że balon wzniesie się w przestworza. Na szczęście o godzinie 16:29 balon powoli zaczął się odrywać od ziemi. Zaraz po starcie zaczepił jedną z linek za wierzchołek topoli, chwilę później linka pękła nie stwarzając żadnego zagrożenia i balon mógł kontynuować lot.
Załoga w składzie: Marek Matuszelański, Janusz Drzazga, Andrzej Ćwikła oraz pilot instruktor Ireneusz Cieślak, wylądowała po locie trwającym 1 godzinę i 9 minut w miejscowości - Dobrzyniówka, nie opróżniając powłoki z gazu postanowili wystartować jeszcze raz wykonując tym samym drugi lot, który trwał również 1 godzinę i 8 minut i zakończył się w miejscowości – Hieronimowo.
We wrześniu 2008.r. upływa dokładnie 30 lat od tego wydarzenia. Z tej okazji członkowie Stowarzyszenia Klub Balonowy Białystok zaprosili mieszkańców Białegostoku na imprezę uświetniającą obchody trzydziestolecia startu balonu.
Obchody rozpoczęły się 4.09.2008 roku startem balonów na ogrzane powietrze do pierwszej konkurencji, ze stadionu piłkarskiego przy ul. Jurowieckiej, w ramach rozgrywania II Międzynarodowych Mistrzostw Podlasia, którym patronował Prezydent Miasta Białegostoku oraz Marszałek Województwa Podlaskiego.
W ramach konkurencji rozpoczynającej mistrzostwa - pogoni za lisem - wzięli udział właśnie patronaci, przedstawiciele lokalnej władzy - prezydent Tadeusz Truskolaski i marszałek, Jarosław Dworzański.
Imprezę zainaugurowano w czwartek o godz 17.30 startem z płyty stadionu przy ul. Jurowieckiej. Piloci rywalizowali w jednej konkurencji - pogoni za lisem, czyli pogoni za jednym wybranym wcześniej aerostatem i rzutem do wyłożonego przez "lisa" celu.
Konkurencja polegała tym, że jeden balon startuje wcześniej i pełni rolą „lisa”. Inne balony starają się dolecieć w miejsce lądowania uciekiniera. Wygrał Antoni Fiedorczuk.
Lista startowa II Międzynarodowych Mistrzostwach Podlasia Balonów na Ogrzane Powietrze o Puchar Prezydenta Miasta Białystok przedstawiała się następująco:
1. Bazyli Dawidziuk
2. Antoni Fiedorczuk
3. Waldemar Ozga
4. Władysław Bohojło
5. Andrzej Ćwikła
6. Błażej Ćwikła
7. Paweł Soból
8. Artur Dzieszkowski
9. Jerzy Czerniawski
10. Sławomir Chudzik
11. Wilhelm Eimers
W piątek (5 września) rozpoczął się bardzo dobrze. Pogoda sprzyjała pilotom balonów. - Rano rozegrane zostały trzy konkurencje. „Fly In”* wygrał pilot z Białegostoku, Jerzy Czerniawski. Druga konkurencja „Walc” polegała na zrzuceniu markerów na krzyże wyłożone przy Pałacu Branickich i Ratuszu w Białymstoku. Najlepszy okazał się Sławomir Chudzik z Warszawy. Trzecią rozegraną rano konkurencją była „Pogoń za lisem”. Po raz drugi wygrał Jerzy Czerniawski.
Na godzinę 16.00 zaplanowany był start balonu gazowego rosyjskiej załogi. - Od rana trwało napełnianie balonu o pojemności 3000 m3 (pilot rosyjski Stanislaw Fuodoroff).
Jest on zasłużonym pilotem i konstruktorem rosyjskim, który w 1987 zbudował pierwszy w Rosji balon gazowy. W ciągu kolejnych 20 lat zaprojektował i zbudował ponad 20 typów balonów oraz 7 sterowców. Stanislaw Fuodoroff jest członkiem Russian Space Academy, a także vice prezesem Rosyjskiego Klubu Balonowego. Pilot ów pobił łącznie 11 balonowych i sterowcowych rekordów w Rosji. 17 sierpnia 2007 roku wzbijając się sterowcem na 8180 m pobił światowy rekord wysokości dla tego typu statków powietrznych. Trzeba dodać, że sterowiec, którym Stanislaw Fuodoroff bił rekord, został zaprojektowany przez niego samego.
Ale wskutek otrzymanej informacji piątkowej o zbliżającym się pogorszeniu warunków atmosferycznych, balon musiałby właśnie w tym czasie wystartować, by przed pogorszeniem pogody jeszcze wylądował. A cel był bardzo ważny, a mianowicie przewiezienie poczty balonowej.
Organizatorzy zdecydowali, że szybciej będzie napełniony drugi balon gazowy niemiecki o pojemności 1000 m3 (pilot niemiecki Wilhelm Eimers), trzykrotny zwycięzca najbardziej prestiżowych zawodów balonowych na świecie - Pucharu Gordona Bennetta (lata 1995, 1996 oraz 2000). Pilot ten w 1994 r. jako pierwszy na świecie przeleciał balonem kanał La Manche. W 1995 r. Wilhelm Eimers pobił rekord długości lotu, wykonując przelot z Wil w Szwajcarii do Rygi na Łotwie, który trwał 92 godziny i 11 minut. W 1993 r. pilot ten otrzymał Dyplom Montgolflier, najwyższe wyróżnienie w aeronautyce międzynarodowej. Wilhelm Eimers to nie tylko pilot balonów gazowych, lecz również tych na ogrzane powietrze. Wraz z załogą uczestniczył w rywalizacji sportowej w ramach II Międzynarodowych Balonowych Mistrzostw Podlasia.
Pilot wraz z załogą (pani Marzena Zubrycka Prezes Zarządu Białostockiego Klubu Balonowego oraz pan Marcin Skobodziński - V-ce prezes SKB Białystok) przewiózł pocztę balonową w ilości: przesyłek poleconych 78, zwykłych 807.
Dzięki uprzejmości Poczty Polskiej Centrum Poczty Oddział Rejonowy w Białymstoku otrzymałem potwierdzenie ilości przewiezionych balonem przesyłek za co serdecznie dziękuję.
Balon niemiecki D-OWBI uniósł się około godziny 16.00, a lądował po przeszło 1,5-godzinnym locie w Rozedrance Starej nieopodal Czarnej Białostockiej, skąd przesyłki zostały przetransportowane do Urzędu Pocztowego Kleosin i z datownikiem odbiorczym:
KLEOSIN 05 09 08 20 *AG*
KLEOSIN 05 09 08 21 *AG*
KLEOSIN 05 09 08 22 *AG*
KLEOSIN 05 09 08 20 *AF*
KLEOSIN 05 09 08 21 *AF* wyruszyły do adresatów.
Pani Marzena tuż przed startem balonu z pocztą balonową.
Pani Marzena członek załogi balonu, przewożąc pocztę balonową, jak widać poniżej pozdrawia wszystkich aerofilatelistów i nie ukrywam, że dzięki Jej pomocy mogłem opisać tę imprezę. I tu należy się kilka słów napisać o Klubie Balonowym, którym prezesuje Pani Marzena.
Białostocki Klub Balonowy powstał w 1975 roku. Jego historię powstania opisałem powyżej.
Obecnie jest Stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną, wszystkie osoby wykonują swoje zadania społecznie. Fundusze przez nich zdobyte przeznaczają na działalność statutową.
Celem ich działalności jest propagowanie sportu balonowego, szkolenie pilotów i instruktorów balonowych, stwarzanie możliwości do uprawiania baloniarstwa i podnoszenia swoich kwalifikacji lotniczych. A mówiąc krótko, to chodzi o to, żeby spędzić aktywnie wolny czas w dobrym towarzystwie.
Stowarzyszenie Klub balonowy Białystok świadczy usługi takie jak:
- Loty pasażerskie;
- Loty reklamowe;
- Loty na uwięzi;
- Pokazy;
- Obsługa balonów firmowych;
Równie chętnie publiczność gromadziła się wokół balonów na dwóch pokazach nocnych - piątkowym, który odbył się przed Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki oraz sobotnim - na dziedzińcu Pałacu Branickich.
Kolejnym interesującym wydarzeniem był start sterowca z Litwy. Statek powietrzny majestatycznie unosił się nad miastem w sobotę rano i po południu.
Natomiast gazowy balon rosyjski o pojemności 3000 m3 został napełniony w piątek i wystartował w sobotę rano.
Załoga rosyjskiego gazowca.
W sobotę o godzinie 12.00 rozpoczęła się konferencja pt. "Od startu balonu do lotu w kosmos". Po przedstawieniu i przywitaniu gości (Marzena Zubrycka, Prezes SKB Białystok), został odczytany pierwszy referat (dr Jacek Szczepański). Kolejny referent, inż. Ireneusz Cieślak, niestety nie dotarł na konferencję. Na forum został jednak odczytany list od Stefana Makne, który wraz z Ireneuszem Cieślakiem uczestniczył w szkoleniu białostockich pilotów. Kolejne referaty wygłoszone zostały przez Andrzeja Ćwikłę i Marka Matuszelańskiego - osoby, które zapoczątkowały działalność SKB Białystok w 1975 roku. Jeszcze przed przerwą wystąpił Jerzy Czerniawski - utytułowany pilot białostocki. Po przerwie natomiast referaty wygłosili Jolanta Matejczuk, również utytułowana pilotka SKB Białystok, Mirosław Hermaszewski - jedyny polski kosmonauta oraz Dariusz Brzozowski, który opowiedział o rekordach w baloniarstwie. Na zakończenie publiczność miała okazję obejrzeć pokaz zdjęć z lotu ptaka autorstwa znakomitego fotografika, Wiktora Wołkowa.
Zwycięzcą sobotniego wyścigu samochodów i motocykli retro za balonem na lotnisko Krywlany został Marcin Dąbrowski w Trabancie 601S. W wyścigu wzięło udział 11 aut. Wszyscy kierowcy należą do Klubu Miłośników Starej Motoryzacji.
W niedzielę o godzinie 12.00 odbyło się uroczyste zakończenie obchodów 30 - lecia pierwszego startu balonu w Białymstoku wraz z wręczeniem pucharów, medali i nagród w ramach II Międzynarodowych Balonowych Mistrzostw Podlasia. Poniżej wyniki rywalizacji zawodniczej:
1. Jerzy Czerniawski
2. Antoni Fiedorczuk
3. Władysław Bohojło
4. Bazyli Dawidziuk
5. Andrzej Ćwikła
6. Paweł Soból
7. Wilhelm Eimers
8. Waldemar Ozga
9. Artur Dzieszkowski
10. Sławomir Chudzik
11. Błażej Ćwikła
Podsumowując całość imprezy można z całą pewnością stwierdzić, że obchody jubileuszu były bardzo udane.
W tej chwili Klub Balonowy Białystok jest największy w kraju. Wychował wielu pilotów, którzy zdobywali m.in. Puchar Świata, Mistrzostwa Polski i nagrody na międzynarodowych zawodach.
Poniżej dwa zdjęcia osób, które czynnie przyczyniają się do rozwoju sportu balonowego w Białymstoku.
Warto również przedstawić kilka ujęć zdjęciowych balonów biorących udział w zawodach.
Do ilości przesyłek balonowych, które wcześniej wymieniłem, a które zostały przewiezione balonem w czasie trwania imprezy balonowej należą również i moje przesyłki, które starałem się w całości skompletować.
Poczta Polska w dniu lotu balonowego z przesyłkami wydała datownik okolicznościowy upamiętniający to zdarzenie o treści:
*Białystok 1* 05.09.2008 30 LAT LOTÓW BALONOWYCH wewnątrz stempla są wpisane balony w locie, w tym pierwszy białostocki balon ręcznie uszyty SP-BZL „Białystok” oraz u dołu stempla Pałac Branickich.
Zastosowany został i drugi stempel okolicznościowy traktujący o przewiezieniu przesyłki o treści „PRZEWIEZIONO BALONEM”, a pod nim w prostokątnej ramce nazwa balonu, którym przewieziono przesyłki „D-OWBI”.
Również CP OR w Białymstoku wydała kartkę pocztową okolicznościową w nakładzie 2000 sztuk przedstawiającą panoramę Białegostoku na tle przelatujących nad miastem balonów.
Nalepki balonowe
(Nie wszystkie osoby nadsyłające przesyłki do przewozu pocztą balonową orientowały się jaka jest różnica między nalepką i przywieszką. Pracownicy poczty przeoczyli tą różnicę i na aukcji, na stronie Allegro oferowane są przesyłki z nalepioną tylko przywieszką. Było to działanie na szkodę organizatora poczty i stworzyło "dziwny walor" oferowany na szkodę filatelistów. Przywieszka nie jest znakiem współpocztowym. Może służyć do celów reklamowych).
oraz przywieszki:
Całość bardzo efektownie wygląda w arkusiku drukowanym po 5 sztuk nalepek i 4 przywieszki. Układ taki umożliwiał stworzenie przesyłek o 12 różnych kombinacjach nalepki z przywieszką. Zastosowano papier biały, cienki, samoprzylepny, nieząbkowany. Wydano 400 sztuk arkusików.
Chcę również swoją opinię wyrazić na temat tego arkusika i przesyłek związanych z nalepkami z arkusika. Otóż Wydział Usług Filatelistycznych Centrali Centrum Poczty 18 lipca zatwierdził Regulamin Poczty Balonowej w dniu 5 września w Białymstoku. Pkt 4 tego regulaminu mówi, iż do przewozu będą dopuszczone tylko przesyłki opatrzone specjalną nalepką.
Nalepki przestały być od 1997 roku nalepkami współpocztowymi, stały się opłatą „dobroczynną”. Napewno PZF nie był inicjatorem tej decyzji. Prawdopodobnie (?) ktoś z CZPP znalazł jakiś zapis w starych przepisach o dobrowolności opłat dodatkowych ponoszonych przez nadawców.
Zgodnie z regulaminem te nalepki są nalepkami w pełni współpocztowymi. Przyjemnie jest popatrzeć na przesyłkę balonową zaopatrzoną w nalepkę, a przeglądając swój zbiór poczty balonowej, która odbyła się 40 czy 50 lat temu bardziej cieszy ta przesyłka z nalepką niż bez niej.
Nawet cieszy mnie fakt z ilości nalepek i przywieszek zawartych w arkusiku. Nie ma w kraju wielu aerofilatelistów zbierających poczty specjalne w tym balonową. Kilku, z dużym zapytaniem kilkunastu. Myślę, że dla nich jest „frajdą” skompletowanie różnych układów nalepek na przesyłkach. Z perspektywy czasu, patrząc na dawne przesyłki, z przyjemnością się je ogląda, poszukując nowych układów. Jedna przesyłka czy dwie (z jedną nalepką) nie są tak wymowne jak jest ich kilkanaście.
W omawianym przypadku należało zebrać 12 przesyłek, aby mieć całość, czyli komplet nalepek i przywieszek. W pierwszym powojennym przewozie poczty balonowej „VII Szybowcowe Mistrzostwa Świata Leszno. Lot balonu „Poznań” trzeba zebrać 18 przesyłek by zaistniał komplet ( tu są różne układy stempli z ramką bez ramki, kolorów, czy kopert) i tu jest „ból”.
Pani Anna Czeczkowska opiekująca się filatelistyką w Urzędzie Pocztowym w Białymstoku z wielką cierpliwością i starannością dbała o przesyłki balonowe i ich adresatów. Sam kilka razy dzwoniłem zawracając różnymi sprawami związanymi z tą pocztą balonową głowę i zawsze byłem mile wysłuchany. Dzisiaj taka uprzejmość i staranność w oporządzaniu w tym przypadku przesyłek balonowych jest rzadko spotykana. My Polacy potrafimy krytykować, ganić i się denerwować. A piszę to dlatego, że każdy mógł zakupić sobie dowolną nalepką jedną czy kilka bez kupowania całego arkusika i z tą nalepką wysłać przesyłkę by została przewieziona balonem.
Filatelistyka nie jest tanim hobby i trzeba się z tym liczyć zbierając określony temat, gdzie nieraz występuje tylko kilka czy kilkanaście egzemplarzy danego waloru. W porównaniu do łowiectwa, gdzie kupowane śruty często przeszywają tylko powietrze, to jest dużo tańsze i pozostaje jakiś walor filatelistyczny, a po śrutach nie ma śladu.
Także nie narzekajmy, ale cieszmy się, że ktoś chce tę pocztę jeszcze robić, a w dzisiejszych czasach „bzdurnych” przepisów to nie jest łatwe.
Oprócz tych 12 przesyłek z różnymi układami nalepek i przywieszek zrobiłem jeszcze 5 dodatkowych przesyłek zawierających tylko same nalepki bez przywieszek. Pozostaną w zbiorze i po latach przyjemne będzie je pooglądać.
Wszystkie nalepki i przywieszki zawierają bardzo ciekawe motywy rysunków a w swej treści zawierają wszystkie okoliczności, które były inspiracją do zaistnienia II Międzynarodowych Mistrzostw Podlasia i przewozu poczty balonowej.. Każda nalepka upamiętnia inne wydarzenie.
Regulamin przewozu poczty został zatwierdzony przez Centralę Centrum Poczty Wydział Usług Filatelistycznych w dniu 18 lipca 2008 roku.
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie pionowym nalepki (633)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie pionowym nalepki (628)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie pionowym nalepki (634)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie pionowym nalepki (635)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie pionowym nalepki (631)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie pionowym nalepki (629)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie poziomym nalepek (627)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie poziomym nalepek (623)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie poziomym nalepek (625)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie poziomym nalepek (615)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie poziomym nalepek (616)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem w układzie poziomym nalepek (626)
Przesyłka polecona na kopercie zwykłej przewieziona balonem, z nalepką (624)
Kartka pocztowa z nalepką przewieziona balonem (619)
Kartka pocztowa z nalepką przewieziona balonem (618)
Kartka pocztowa z nalepką przewieziona balonem (429). W datowniku odbiorczym godzina 20. Wyróżnik *AG*.
Kartka pocztowa priorytetowa z nalepką przewieziona balonem (630)
Przesyłka priorytetowa na kopercie zwykłej przewieziona balonem (632)
Przesyłka na kopercie zwykłej przewieziona balonem (622)
Kartka pocztowa okolicznościowa przewieziona balonem (717)
Przesyłka priorytetowa, polecona z pełną nalepką (617)
Kartka pocztowa okolicznościowa (609) z wyróżnikiem "AF" i godziną "21" na stemplu odbiorczym.
Kartka pocztowa okolicznościowa (708) z wyróżnikiem *AG* z godziną "22" na stemplu odbiorczym.
Przesyłka na kartce pocztowej (243) z wyróżnikiem *AF* i godziną "20" na stemplu odbiorczym.