22 i 23 marca Aeroklub Warszawski wspólnie z Politechniką Warszawską zorganizował imprezy związane z obchodami 75-lecia AW i przypadającej w tym roku setnej rocznicy lotu braci Wright, ale myślę, że takim wspaniałym wspomnieniem będzie 75 rocznica, gdzie na znaczkach pokazany jest ten samolot.

1978. San Marino. 75 lat od pierwszego lotu braci Wright.

Znaczek pocztowy przedstawiający pierwszy historyczny samolot napędzany silnikiem braci Wright. Wilbur i Orville Wright spędzili cztery lata na badaniach i rozwoju, aby stworzyć pierwszy udany samolot z napędem, Wright flyer z 1903 roku, pierwszy samolot z napędem, który zademonstrował długotrwały lot pod pełną kontrolą pilota. Zaprojektowany i zbudowany przez Wilbura i Orville'a Wrightów w Dayton w stanie Ohio, został zmontowany jesienią 1903 roku w obozie u podnóża Kill Devil Hills, w pobliżu Kitty Hawk, wioski na Outer Banks w Północnej Karolinie. Po nieudanej pierwszej próbie 14 grudnia, 17 grudnia maszyna została oblatana czterokrotnie, na odległość odpowiednio 36,6, 53,3, 61 i 260 m za sterami Orville'a.

7 8 9

 

2003. 100 lat od pierwszego lotu braci Wright.

10

Z tej okazji w sobotę, 22 marca o godzinie 11:00 w auli głównej Politechniki Warszawskiej została uroczyście otwarta wystawa poświęcona jubileuszowi lotnictwa sportowego w Warszawie, czynna do wtorku 25 marca. Ponadto w sobotę na dziedzińcu Uniwersytetu Warszawskiego stanęły gotowe do startu dwa balony; sztandarowy balon Polski - balon "Kościuszko" oraz balon dodatkowy, którym miała wznieść się ekipa gospodarzy i organizator.


Regulamin zatwierdzony przez CZPP dnia 4.02.2003

Ze względu na niesprzyjający wiatr planowany przelot nad Warszawą nie doszedł do skutku (takie są uroki tego sportu), jednak baloniarze dokonali po południu przelotu w okolicach Warszawy, przewożąc pocztę balonową.

balon dodatkowy w gorze

w oddaleniu

balony w zblizeniu

Krótki wykład poprowadził dr Marek Ostrowski. Mówił o historii balonu, jego zadaniach a także w czasie krótkiej prezentacji tematu została też publicznie przedstawiona propozycja dr Ostrowskiego zbudowania dla Warszawy reprezentacyjnego balonu VARSOVIA. Warszawa, jako jedno z niewielu reprezentacyjnych miast w Europie nie posiada promującego ją balonu, choć właśnie tu na Polu Mokotowskim narodziło się polskie lotnictwo, tu w Warszawie odbyły się pierwsze loty balonowe z ogrodów zamkowych. Inicjator dokonał też pierwszej wpłaty. Realizacja tego projektu byłaby ukoronowaniem tej sesji.


Z sal wykładowych tym razem sesja przeniosła się na dziedziniec Uniwersytetu Warszawskiego. Tu na dziedzińcu Uniwersytetu została zorganizowana sesja lotnicza z okazji 100lecia lotnictwa i zarazem 75lecia Aeroklubu Warszawskiego. Stąd bowiem, z dziedzińca uczelni, w 1872 r. wzbił się jeden z eksperymentalnych balonów XIX wieku uwieczniony na zdjęciu K.Brandla.. Taki sam start balonu, mimo upływu 130 latach tak samo emocjonujący, zamierzaliśmy przypomnieć warszawiakom. W ten sposób nawiązaliśmy dosłownie do eksperymentów balonowych poprzedzających epokę samolotu.

Start balonu z dziedzińca Uniwersytetu Warszawskiego, 1872 r.

start balonu 1872

Start balonu sprzed Pałacu Kazimierzowskiego w 1872 r. Drzeworyt wg rysunku K.Pillatiego z końca XIX w.

drzeworyt 1872

Pogoda była wyjątkowo niekorzystna do lotów balonowych. Niestety północny wiatr wyniósłby balon akurat na kierunek lotniska Okęcie, co uniemożliwiło bezpośredni start balonów z tego miejsca. Były jednak w pełni przygotowane łącznie z załogami w skład których wchodzili: piloci: Krzysztof Mikołajczyk i Artur Buczyński oraz JM Rektor Uniwersytetu Warszawskiego prof. Piotr Węgleński i organizator sesji dr Marek Ostrowski.


Loty balonem są tak samo uzależnione od warunków środowiska, jak badania terenowe. W tej sytuacji podjęta została decyzja odwołania bezpośredniego startu z dziedzińca, ale zgodnie z tradycją balonową z jednoczesnym symbolicznym zaakcentowaniem gotowości do startu przez wyniesienie balonów ponad okoliczne zabudowania. Udało się to w pełni zrealizować mimo dodatkowych znacznych obostrzeń wprowadzonych centrum miasta w przeddzień sesji spowodowanych wybuchem wojny w Iraku i znacznym ograniczeniem możliwości wyniesienia balonów ponad budynki.

Załoga w koszu balonu
Skład - piloci: Krzysztof Mikołajczyk i Artur Buczyński oraz JM Rektor Uniwersytetu Warszawskiego prof. Piotr Węgleński i organizator sesji dr Marek Ostrowski.

zaloga w koszu

cien balonu

Wydarzeniem filatelistycznym były specjalne kartki pocztowe wydane z okazji 100-lecia lotnictwa wraz z karnetem Tematycznych Panoram Warszawy oraz znaczki stemplowane specjalnie przygotowanym przez Pocztę Polską datownikiem i stemplem poczty balonowej. Kartka, która była wyrwana z takiego karnetu służyła dla przesyłek balonowych. Mam tą przyjemność, że zarówna czysta kartka w karnecie i cały karnet, ktory służył dla przesyłki balonowej są w mojej kolekcji. Przedstawię również w powiększeniu poszczególne kartki z karnetu.

2

3

4

5

Ale najbardziej cenię i lubię przesyłki, które zawierają autografy organizatorów, członków załogi czy pracowników Poczty Polskiej, którzy opracowują te przesyłki. Poniżej przesyłka z autografem głównego organizatora przelotu nad Warszawą.

 6
Stempel okolicznościowy zawierał napis:  100-LECIE / LOTNICTWA / WARSZAWA 1 / 22.03.2003. Zastosowany został również inny stempel w kolorze niebieskim z rysunkiem stylizowanego balonu i napisem: Warszawa  / poczta balonowa / 22.03.2003 r.

Zaplanowany lot z dziedzińca Uniwersytetu został przełożony z godzin rannych na godziny popołudniowe i odbył się na północ od Warszawy w rejonie Nasielska. W locie uczestniczyli: Andrzej Kuznowicz, Krzysztof Mikołajczyk, Artur Buczyński oraz Marek M.Ostrowski. W czasie tego lotu zostały przewiezione w ramach Poczty Balonowej wszystkie dostarczone przesyłki filatelistyczne. Jedna z przewiezionych Pocztą Balonową kart upamiętniających podjęcie próby startu balonów z dziedzińca Uniwersytetu Warszawskiego została przekazana do Muzeum Uczelni.
Dodatkowy lot (z pocztą) balonem )  SP-BVV GMS PLUS wykonano tego dnia  w godzinach popołudniowych. Start – Mazewo godz. 15.52. Lądowanie – Skoroszki  godz. 17.51. Odległość  ok. 15 km

Przewieziono około 500 sztuk przesyłek. Po locie przez 30 dni można było uzyskać na  poczcie w Warszawie gotowe odciski obu  stempli na dostarczanych przesyłkach?!
Zastosowano następujące datowniki w urzędzie pocztowym:


DO  -  WARSZAWA 1  22 03 03 19  * ŁY *  (ostemplowane po ponownym dosłaniu  przesyłek)


DO  -  WARSZAWA 1  22 03 03 15  * NN * (ostemplowane po ponownym dosłaniu przesyłek) - godzina nie  odpowiada godzinie lądowania  balonu.

DO  -  WARSZAWA 1 22 03 03 19   * NN * 


Trochę zamieszania w części dokumentacyjno – technicznej, ale w dzisiejszych czasach wielkiej biurokracji i skomplikowanych przepisów, trzeba być bardzo operatywnym, by pokonać to wszystko. I tym ludziom, którzy zajmują się tą czasochłonną „bieganiną” należy się wielkie uznanie z powodu wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu nieraz absurdalnych  przepisów.

napelnianie

worek z poczta

na trasie

Całość została zorganizowana na podstawie zezwolenia CZPP z dnia 4.02.2003 r.

Przesyłka zwykła z datownikiem odbiorczym WARSZAWA 1  22 03 03 15  * NN *

lot balonowy

Przesyłka zwykła z datownikiem odbiorczym WARSZAWA 1  22 03 03 19  * NN *

100 lecie lotnictwa 435

Przesyłka balonowa z datownikiem odbiorczym WARSZAWA 1  22 03 03 19  *ŁY *

1