W dniu 24 czerwca 1984 roku z okazji X Jubileuszowych Zawodów Spadochronowych miał odbyć się przewóz poczty balonowej, balonem AX-77  SP-BZK pilotowanym przez Instr. I kl. pilota Eugeniusz Olszańskiego. Przelot balonu miał być wykonany na trasie  Elbląg – Markusy.


Dlaczego nie doszło do lotu, trudno w tej chwili dociec. Istnieją różne powody, mniej lub bardziej prawdziwe. Nawet podpowiadano mi, że przesyłki przewieziono samolotem. W katalogu KSZPZP podano powód - wichurę. Natomiast nigdy i nigdzie nie natrafiono na regulamin lotu i odpowiednie zezwolenia na przewóz poczty, oraz opis imprezy.  Bliskie sąsiedztwo morza, portów wojennych zwłaszcza Kaliningradu i bliskość granicy - wiecznie czujnego sąsiada miały być tym powodem, że nie zezwolono na start. Wichura natomiast nie przeszkadzała spadochroniarzom skakać. Sygnalizowano mi też, że nie dało wojsko zgody na lot balonem. Nikt jednak nigdy tego nie potwierdził oficjalnie. Także oprócz „wichury” istniały prawdopodobnie inne przesłanki jak bliskość granicy z ZSRR co skutkowało brakiem zgody na lot niesterownym balonem w danym dniu.
Chyba, że jakiś senior lotnictwa się odezwie i podpowie co z tym było.


W związku z tą imprezą wydano arkusiki na papierze białym, średnim, nieząbkowanym.
Nakład po 2.500 sztuk arkusików w dwóch wariantach kolorystycznych:
- 20,- zł fioletowy,
- 20,- zł czerwony.
Arkusiki składały się z 2 x 2 szt. znaczków o różnych rysunkach. Na przesyłkach balonowych nalepiano całe arkusiki.

43

Na przesyłkach arkusiki stemplowano prostokątna pieczęcią:   „/ POCZTA  BALONOWA  /  Balon  AX-77  SP-BZK / instr. I kl. pil. Eugieniusz Olszański   /   Elbląg – 24  czerwiec  1984/”  w kolorze fioletowym (występuje błąd w imieniu).
Stosowano również pieczęć podłużną:  Trasa  przelotu  Elbląg – Markusy.
Znaczki kasowano okrągłym stemplem okolicznościowym o treści: „ELBLĄG 1   24.06.1984 /   X JUBILEUSZOWE / ZAWODY  SPADOCHRONOWE” z rysunkiem spadochronu.
Urząd pocztowo-telekomunikacyjny zastosował swoją pieczęć okrągłą  „MARKUSY  24.-6.84.17” z wyróżnikiem    *  B  * oraz „MARKUSY  24.-6.84.18” z wyróżnikiem    *  A  *

nadruk

 

Całość ładnie się prezentuje na specjalnie wydanych, na tę okoliczność kopertach, z okolicznościowym napisem.

 

Jak zaznaczyłem już w rozdziale „ciekawostki balonowe” chciałem chociaż sylwetki kilku wybitnych baloniarzy, którzy przyczynili się do wzrostu sportu balonowego, przedstawić. Kolejnym z nich jest Pan Eugeniusz Olszański.

 

zmniejszoneEugeniusz Olszański (ur. 1935) Modelarz, instruktor spadochronowy I klasy, instruktor pilot I klasy szybowcowy, samolotowy i balonowy, posiada licencję mechanika lotniczego. Od 1947 członek i działacz Aeroklubu Poznańskiego. Szkolenie szybowcowe rozpoczął w 1951r. w szkole szybowcowej w Rzadkowie. Rok później rozpoczął, jako praktykant, pracę w Aeroklubie Poznańskim, zostając w nim w 1953r. instruktorem lotniczym. W 1962 r. został zatrudniony w Inspektoracie Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych, gdzie pracował na stanowisku starszego specjalisty.
 
Posiada diamentową odznakę szybowcową i złotą odznakę spadochronowa. Członek i trener balonowej kadry narodowej. W latach osiemdziesiątych uczestnik wielu zawodów i mistrzostw w kraju i za granicą, gdzie odnotował znaczące sukcesy. Balonowy mistrz Polski (1989). Autor programu szkolenia pilotów balonowych. Jako instruktor lotniczy wyszkolił wielu skoczków spadochronowych i pilotów. Szkolił m.in. grupę pilotów balonowych z Bułgarii i ZSRR. Posiada uprawnienia do przeprowadzenia prób fabrycznych i państwowych na prototypach balonów na ogrzane powietrze produkcji polskiej i zagranicznej. Od kilkunastu lat współorganizator wielu balonowych zawodów i mistrzostw, na których najczęściej pełni funkcje kierownika sportowego. Długoletni członek Komisji Balonowej Aeroklubu Polskiego i jej przewodniczący.

Członek Państwowej Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej (od 1962). W 1988 powołany na przewodniczącego OKBWL w Poznaniu. Wielokrotnie delegowany do pracy za granicę w charakterze inspektora państwowego nadzoru nad polskimi statkami powietrznymi. Uhonorowany tytułem i odznaką Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Medalem za Zasługi dla Obronności Kraju, Medalem i Odznaką, Zasłużonemu dla Lotnictwa (przez DWLiOP), złotą odznaką Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej i złotą odznaką Zasłużony dla Transportu PRL.
W dalszym ciągu aktywny działacz Aeroklubu Poznańskiego skąd wywodzi się wielu utalentowanych pilotów balonowych i nie tylko. Dokładnie o Aeroklubie można poczytać na
http://www.aeroklub.poznan.pl/ Dodam tylko jako drobne uzupełnienie iż: Centralna Szkoła Szybowcowa w Lesznie jest kontynuatorem powstałej w 1938r w Rzadkowie k / Chodzieży szkoły ślizgowej Kolejarskiego Klubu Szybowcowego  w Poznaniu. 1.V.1952 r. w wyniku przeniesienia nastąpiło otwarcie Ślizgowej Szkoły Szybowcowej w Strzyżewicach k. Leszna. Obecnie wieś Strzyżewice to dzielnica Leszna ( m.in. trzykrotnie Szybowcowe Mistrzostwa Świata - 1958,1968 i 2003). Balony też „latali” tam!

Z pana Olszańskiego właśnie udziałem miał być lot na trasie Elbląg – Markusy, ale z tego całego lotu pozostał tylko autograf na przesyłce balonowej.

 autograf

z niebieska nalepka

 

MARKUSY  24.-6.84.18” z wyróżnikiem    *  A  *

 

1